پل مناره بازار گیلان

پل مناره بازار گیلان

پل مناره بازار گیلان

بقایای این پل در نزدیکی روستای مناره بازار ، ۹ کیلومتری شمال غرب صومعه سرا و بر سر راه قدیمی رشت – آستارا واقع گردیده و احتمالاً از آثار دوره صفوی است که دهانه های آن در جریان سیل های دوره اخیر منهدم شده است. براساس بقایای موجود و نقشه ارائه شده ، این پل در مجموع ۶۶ متر طول و با احتساب جان پناه ها ، ۲۵/۶ متر عرض و حدود ۹ متر ارتفاع داشته است.

 

 

 

 

پل مناره بازار دارای دو دهانه وسیع به عرض ۱۰/۱۵ (دهانه شمالی) و ۸۰/۱۲ متر بوده است (علی رغم این ستوده می نویسد که پل سه دهانه داشته که یکی از آنها در جریان سیل سال ۱۳۱۷ و دو طاق دیگر در جریان سیل سال ۱۳۳۶ ویران شده است). به نظر می رسد که بستر رودخانه درمحل برپایی پل ، شالوده سازی داشته و پایه های میانی پل بر روی این شالوده قرار می گرفته اند. پایه ها در هر دو جهت دارای موج شکن های نیم دایره است.

 

 

 

 

بر بالای این موج شکن ها و بر دیواره پل ، ستون نماهایی کار شده که بر اساس بقایای پایه میانی ، دارای آجرچینی تزیینی بوده است. رویه پل ، از بالای تیزه طاق بزرگتر به سمت طرفین دارای شیب ملایمی بوده است. در طرفین دو انتهای این رویه همچنین میل هایی ساخته شده بود. در بنای پل از آجرهایی به ابعاد ۵×۲۳×۲۳ سانتیمتر استفاده شده است. در ۲ کیلومتری غرب پل ، مناره ای منسوب به دوره سلجوقی وجود دارد که نام «مناره بازار» به جهت آن است. رود تنیان، سیاو رود و پلنگ رود ، کمی بالاتر از این پل به یکدیگر پیوسته و از زیر پل عبور می کنند.

شما میتوانید از این پل تاریخی در استان گیلان دیدن کنید و لحظات تاریخی خود را ثبت کنید.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2