ماسال گیلان

ماسال گیلان

ماسال گیلان

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. مردم این شهر به زبان‌ تالشی سخن می‌گویند. معنی کلمه ماسال کوه وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و… گرفته شده‌است. 

رودخانه خالکایی

شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید.

 

 

 

 

جاذبه‌های دیدنی

ماسال جدا از اینکه منطقهٔ مرتفع و بکری باشد با کلبه‌ای چوبی به شهر آبشار نیز معروف است، آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر و همین‌طور غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می‌توان در این شهرستان نام برد. جاده نیمه آسفالت ماسال به خلخال با عبور از دل جنگل و کوه مسیر فوق‌العاده‌ای برای کوهنوردان می‌شود.

مراتع ماسال

ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد شهرستان ماسال دو بخش مرکزی و شاندرمن دارد که هر دو آن‌ها طبیعتی دست‌نخورده به‌شمار می‌آیند. درشهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها غار آویشو است که بین مناطقی همچون تالی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم‌آب قرار دارد. این غار شگفت‌انگیز که در حوزه جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده و همچنین از بزرگترین غارهای گیلان و در نوع خود یکی از کم نظیرترین غارها در سطح کشور است.

 

 

 

 

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت ماسال برابر با ۱۴٬۶۸۹ نفر بوده‌است.

مردم

مردم این شهر به زبان‌های تالشی سخن می‌گویند.

اغلب قومیت‌هایی که در این شهرستان زندگی می‌کنند تالش زبان‌ها هستند که دهقانان معروف شاندرمن نیز از این قبایل محسوب می‌شوند. در طول سال‌های اخیر مهاجران زیادی برای زندگی نه کار از استان‌های اطراف به این شهرستان سرازیر شده‌اند. جمعیت این شهرستان و استان گیلان با نرخ بالای کهنسالی درگیرند که از دلایل آن مهاجرت جوانان این شهرستان به دیگر استان‌ها و ایدئال بودن این شهرستان برای بازنشستگان و افراد بیمار می‌توان برشمرد. از روستاهای شهرستان ماسال می‌توان به آهکلان طاسکوه، وشمه‌سرا، خانقابر، شالما، لوحه سرا، چسلی، کوچکام و… را نام برد که هر کدام از این روستاها زیبایی خودش را دارد. اغلب روستاییان کشاورز برنج هستند و در کنار کشاورزی دام‌پروری نیز انجام می‌دهند.

امیدواریم با دیدن از این منطقه کوهستانی لحظات خوشی را در کنار خانواده خود بگذرانید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2