ماسوله گیلان

ماسوله گیلان

ماسوله گیلان

ماسوله،‌ دهکده‌ای مه‌آلود و پر از خانه‌های خوش‌رنگ است که بر روی هم ساخته شده‌اند و با کمک یکدیگر خود را به آسمان رسانده‌اند.

در ۲۶ کیلومتری جنوب‌غربی فومن و در ۶۵ کیلومتری جنوب‌غربی رشت در استان گیلان، در میان جاده‌ای مه‌‌گرفته، روستایی پلکانی به نام ماسوله جای گرفته است.

در ایران روستاهای پلکانی معدودی وجود دارند که ماسوله گیلان یکی از آن‌ها است. ماسوله،‌ دهکده‌ای مه‌آلود و پر از خانه‌های خوش‌رنگ است که روی هم ساخته شده‌اند و با کمک یکدیگر خود را به آسمان رسانده‌اند. وقتی قدم بر کوچه پس کوچه‌های پله پله روستا می‌گذارید که بیشتر اوقات غرق در مه هستند، محو این خانه‌های زرد‌رنگ و تماشایی با گلدان‌های شمعدانی می‌شوید که در همه این خانه‌ها وجود دارند.

 

 

 

 

ماسوله بهشتی است که اکثر اوقات در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان در مه فرو رفته است. اینکه این خانه‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و سقف هر خانه، حیاط خانه پایینی است، فضایی گرم و صمیمی در روستا ایجاد کرده است. اما تنها معماری جذاب و بی‌نظیر ماسوله نیست که این دهکده پلکانی را میان گردشگران پرطرفدار کرده است؛ ماسوله مملو از کوهستان‌های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز و دیدنی‌های جذاب و شگفت‌انگیز است.

 

 

 

 

بازار ماسوله

بازار ماسوله قلب تپنده روستا محسوب می‌شود. این بازار دیدنی با دیگر بازارهای روستاهای دیگر ایران تفاوت دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به این دهکده پلکانی افتاد حتما به دیدن این بازار جذاب و تماشایی بروید. در این بازار هم می‌توانید خرید کنید، هم از دیدن مغازه‌ها لذت ببرید. بازار ماسوله درست مانند پاساژهای شیک و مدرن طبقاتی شهرها است؛ بدین معنا که از چهار سطح جدا و مستقل تشکیل شده است؛ به گونه‌ای که مغازه‌ها در سطح پایین یک طبقه‌ای و در سطح بالا از دو طبقه تشکیل شده‌اند.

 

 

 

 

گردشگران می‌توانند از این بازار دست‌سازه‌های روستاییان، مربا، ترشیجات، صنایع‌دستی گیلان، خوراکی‌های محلی، گلیم، ابزارهای فلزی و لوازم سنتی زیبا خریداری کنند. علاوه بر این، نشستن در کافه‌ها و رستوران‌های بسیار این بازار که بیشتر در فضای روباز روستا قرار گرفته‌اند، لذت سفر به این روستای پلکانی را دوچندان می‌کند.

 

 

 

 

موزه مردم شناسی

در میان کوچه پس کوچه‌های روستا، موزه‌ای به نام موزه مردم‌شناسی قرار گرفته که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده و تاریخ ماسوله و مردمانش را در خود گنجانده است. موزه در سه بخش، به نمایش مجموعه‌ای از اشیا فرهنگی از قبیل کوزه‌ها، جام‌ها، کفش‌های سنتی، پول‌های قدیمی، چینه‌های گلی، کتیبه، انواع داس، گهواره و خیلی اشیا دیگر روستا پرداخته است. بخش اول دوره معاصر و صدسال اخیر، بخش دوم دو قرن گذشته و بخش سوم یافته‌هایی از قرن چهارم را به نمایش گذاشته است. موزه مردم شناسی ماسوله نمایانگر تاریخ غنی این روستا است و تنها موزه شخصی ایران است که توسط یکی از افراد فرهنگ‌پژوه به نام «فرهاد شرفی ماسوله‌ای» تاسیس شده است.

 

 

 

 

آبشار کوشم

ماسوله از آبشارها و چشمه‌های فراوانی برخوردار است که دیدن تک تک آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی از این آبشارها که با نام کوشم شناخته می‌شود از روستا دسترسی آسانی دارد و با یک پیاده‌روی سبک یک‌ساعته با شیبی ملایم می‌توانید به‌راحتی به دیدن آن بروید. آبشار کوشم در دره جنگلی ماسوله با ۳۰ متر ارتفاع در امتداد رودخانه قرار گرفته و با انبوهی از درختان سرسبز احاطه شده است. از دیگر آبشارهای ماسوله می‌توان به آبشار ماسوله رودخان و آبشار خرم‌بو اشاره کرد.

 

 

 

 

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی شمال کشور و حتی خاورمیانه است. تنوع گیاهان این پارک بسیار است و درختانی چون راش، توسکا، ممرز، درخت آزاد و فندق و همچنین گیاهان دارویی و علفی نیز در آن دیده می‌شوند. این پارک جنگلی مکانی تفریحی برای گردشگران است که هوای خنک و پاک آن روح هرکسی را طراوت می‌بخشد. امکانات رفاهی نظیر آلاچیق، رستوران و دکه نیز برای رفاه گردشگران در این پارک گنجانده شده است. هرساله خیل عظیمی از گردشگران برای گذراندن تعطیلات یا استراحت، راهی این پارک جذاب و دیدنی می‌شوند. اگر به ماسوله سفر کردید و به دیدن این پارک رفتید، خوردن آش دوغ را فراموش نکنید.

 

 

 

 

امام‌ زاده عون بن محمد

ماسوله علاوه بر جاهای دیدنی و تاریخی، اماکن زیارتی نیز دارد. امام‌زاده عون‌بن‌محمد از جمله این بناهای زیارتی است که به قرن دوم یا سوم هجری تعلق دارد؛ بقعه‌ای هشت ضلعی که کتیبه کنده‌کاری شده روی سنگ قبر آن متعلق به سال ۹۶۹ هجری‌قمری است. همچنین اسناد به دست آمده از این بقعه، نشان می‌دهد که این امام‌زاده نوه امیرالمونین، یعنی فرزند «محمد حنیفه»، پسر امام علی (ع) است.

 

 

 

 

آبشار لار چشمه

پیش از روستای ماسوله در کنار جاده فومن، آبشار زیبای چشمه لار قرار گرفته که از جاذبه‌های دیدنی و پرطرفدار شمال ایران است. این آبشار زیبا در میان نقطه ای با جنگل‌های انبوه و سرسبز پوشانده شده و پدیده کم‌نظیری را به‌وجود آورده است. ارتفاع لارچشمه نزدیک به ۶ متر است و حوضچه‌های کوچکی در پایین آن دیده می‌شوند. وجود استراحتگاه، رستوران و قهوه‌خانه در مجاورت این آبشار دیدنی این مکان را به تفرجگاهی جذاب برای دوست‌داران طبیعت تبدیل کرده است.

 

 

 

 

ییلاق کوربار ماسوله

در آغوش کوه‌های جنگلی و سرسبز گیلان در دل دهکده پلکانی ماسوله، ییلاقی زیبا و تماشایی چون تابلوهای نقاشی جای گرفته که با نام ییلاق کوربار شناخته می‌شود. مسیر دسترسی به این ییلاق دیدنی مملو از چشم اندازهای منحصر‌به‌فرد و مناظر مسحور‌کننده است که دوست‌داران طبیعت و علاقه‌مندان به کوهنوردی با دیدن آن سختی پیاده‌روی و کوهنوردی چند ساعته را فراموش می‌کنند.

 

 

 

 

قله شاه معلم

می‌توان گفت ماسوله یکی از مقصدهای پرطرفدار میان کوهنوردان است؛ زیرا دور تا دور آن را کوه‌های جذاب احاطه کرده‌اند. یکی از این کوه‌های محبوب میان کوهنوردان، قله شاه‌ معلم است که دومین قله بلند گیلان به‌شمار می‌رود و ارتفاعی بیش از ۳۰۵۰ متر دارد. قله شاه معلم به نام «ماسوله داغ» نیز میان کوهنوردان ایرانی شناخته می‌شود. مسافت طولانی و سخت در مسیر راهپیمایی کوه به قله و وجود مناظر توصیف‌ناپذیر و زیبا این منطقه را به منطقه‌ای محبوب برای گردشگران، دوست‌داران طبیعت و کوهنوردان تبدیل کرده است.

هرساله توریست‌های بی‌شماری از سرتاسر جهان راهی این روستای پلکانی می‌شوند تا از جاذبه‌های فوق‌العاده آن دیدن کنند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
1 دیدگاه

@فاطمه سادات دولت آبادی 1398/06/21 13:46:10
یکی از بهترین جاهایی که سفر کردم همینجا بوده*-*
0
0
0

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2