سبک دعوای زناشویی

سبک دعوای زناشویی

همسرانه

سبک های دعوای زناشویی 


نام سبک: حمله_ عقب نشینی_قهر


هر زوج یک سبک دعوای مخصوص به خود دارد. یعنی اینکه اگر دقت کنید، خواهید دید که دعوای شما روی هر موضوعی که باشد، از یکسری مراحل ثابت و مشخص عبور می کند. این مراحل در هر زوجی متفاوت است. مثلاً دعوای من با خانمم از یکسری مراحل خاص می گذرد و دعوای تو و همسرت همیشه از یکسری مراحل ثابت دیگر. 
بنابراین اگر زوجین بتوانند این مراحل دعوا را خوب تشخیص بدهند، اولاً می توانند تمام مراحل دعوا و  رفتارهای بعدی همسر خود را در دعوا به درستی پیش بینی نمایند و دوماً درمان آن را نیز می توانند خیلی راحت تر پیدا کنند.

1️⃣مرحله اول دعوا: آقا در یک مسئله، کم کاری یا اشتباه میکند.
2️⃣مرحله دوم دعوا: خانم به شدت انتقاد می کند.
3️⃣مرحله سوم: آقا چیزی نمی گوید و صبر میکند و تحمل می کند که به چرخه دعوا نیافتد و اما خانم ادامه میدهد و کوتاه نمی آید.
4️⃣مرحله چهارم: آقا تحملش را از دست می دهد و به شدت و خشونت حمله می کند.
5️⃣مرحله پنجم: خانم چند پاسخ میدهد، اما با شدت یافتن حمله آقا، خانم ساکت می شود و عقب نشینی می کند و قهر می کند. 
6️⃣مرحله ششم: آقا پشیمان می شود و به عذرخواهی می رود و مدتی خواهش و معذرت خواهی از طرف مرد و ناز کشیدن از طرف زن برای آشتی ادامه می یابد، تا اینکه زن صلح می کند و روابط به حالت قبل بر می گردد.

راه حل: وقتی زوجین این روند دعوای خود را در همه دعواهایشان تشخیص دادند، هر کدام از طرفین دعوا می توانند در هر یک از مراحل دعوا، آن را متوقف نمایند. مثلا مرد می تواند روی تغییر مراحل یک و چهار دعوا کار کند و زن نیز می تواند روی تغییر مراحل دو و سه و شش کار کند.

👈نکته اول: اگر دقت کنید در بخش راه حل نوشتم که هر یک از زوجین می توانند به تنهایی دعوا را خاتمه دهند، بدون آنکه همسرشان تغییر بکند و بهتر شود. این نکته بسیار مهم است. یعنی این یک اصل خانواده درمانی است که در دعوا، هر دو زوج(هر چند به نسبت های متفاوت) مقصر هستند و هر کدام از زوجین به تنهایی هم اگر بخواهند می توانند کاری کند که دعوا تمام شود و حتما نیازی نیست که طرف مقابلش نیز تغییر کند.

👈نکته دوم: دعوای شما از چه مراحلی می گذرد؟

 

مرکز مشاوره آتاو- دکتر غلام عباس کوچکی

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2