جنگل الیمستان استان مازندران

جنگل الیمستان استان مازندران

 

جنگل الیمستان در ۳۰ کیلومتری شهر آمل در جاده هراز واقع شده است. پس از عبور از آخرین تونل جاده هراز و مشاهده تابلو مربوط به امام زاده لهاش یا امام زاده قاسم به سمت راست که جاده آسفالته خاکی است وارد شوید. پس از عبور از مسیر شیب دار و پر پیچ و خم به سمت جنگل الیمستان ابتدا به روستای لهاش می رسید که در مسیر این راه باریک و پر پیچ و خم قرار دارد. می توانید اندکی در این روستا استراحت کنید و از هوای دلپذیر و گاها مه آلود لذت ببرید. مجددا مسیر را به سمت الیمستان پیش گرفته و به روستایی به این نام می رسید. روستاییان و ساکنان این کوه زیبا و بکر از حضور گردشگران بسیار ناراضی بودند چرا که با رها سازی زباله ها و آلودگی آب بالا دست مشکلاتی را برای دام ها و خانوادهاشان ایجاد کرده بودند. اگر توانستید روستاییان را راضی کنید می توانید وارد روستایی زیبا با بافتی کوهستانی با نام الیمستان شوید. در غیر این صورت می بایست مستقیم با خودرو به سمت ابتدای جنگل الیمستان بروید و بخشی از زیبایی را از دست خواهید داد.

 

 

 

 

پس از عبور از روستای زیبای الیمستان به جنگل خواهید رسید. می توانید اندکی استراحت کرده و مسیر خود را به سمت قله ای با همین نام در پیش پگیرید. جنگل غالباً در مه فرو می رود پس حتما با فردی آشنا به محل به آنجا صعود کنید یا از تجهیزانی مانند GPS استفاده نمایید. با عبور از مسیر جنگل و مشاهده طبیعت وصف نکردنی ارامش بی نظیری از آن شما می شود. در طول مسیر به سمت قله که در ارتفاع ۲۵۱۰ متری قرار دارد شما همواره قله دماوند را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

در نزدیکی قله کوه دو محل برخود شهاب سنگ مشاهده خواهید کرد. افسانه جالبی درباره محل برخود این شهاب سنگ ها توسط مردم محلی مطرح شده است. این دو چاله که عمقی حدود ۱۰ متر دارند محل زانوهای رستم است که قصد نوشیدن آب از دریای خزر را داشته است. این محل به یکی از جاذبه های دیدنی کوه الیمستان تبدیل شده است که گردشگران داخلی و خارجی با آن عکس می گیرند.

 

 

 

 

چرا به جنگل الیمستان برویم ؟

جنگل الیمستان یکی از بکر ترین جنگل های مازندران و نزدیک به شهر تهران است. آب و هوای خنک ، جنگل های سرسبز و مه از ویژگی های این جنگل است . از نام های دیگر آن می توان به علیمستان ، الیمستون اشاره کرد. الیما و عسل از ره آوردهای جنگل الیمستان است. لازم به ذکر است که الیما نوعی گیاه است که معمولاً در اردیبهشت ماه در این جنگل های می روید. درباره علت نامگذاری این جنگل می توان به رویش همین گیاه الیما اشاره کرد. البته یکی از روستاییان محلی معتقد بود جنگل الیمستان به معنی الم ستان است و در واقع درد و رنج را از شما می ستاند یا الی مستان به معنی حرکت به سوی مستی ! جنگل های انبوه ، آب و هوای بی نظیر بافت گیاهی و جانوری خاص همه مواردی است که سفر به جنگل های بکر الیمستان را بی نظیر خواهد کرد.

 

 

 

 

جاده هراز و مسیر پر پیچ و خم روستای الیمستان

جاده جزیی از سفر است پس از آن لذت ببرید. برای دسترسی به جنگل الیمستان از جاده زیبای هراز عبور کرده و سپس وارد مسیر حرکت به سمت این جنگل خواهید شد. این راه کوهستانی، باریک و پر تنش است. پیشنهاد می کنیم از تمام طول حرکت خود به سمت جنگل الیمستان لذت ببرید.

 

 

 

 

پیاده روی در جنگل (جنگل نوردی)

جنگل الیمستان بسیار بکر و ناشناخته است. آب و هوای خنک ، معمولاً مه آلود و درختان در هم تنیده و سرسبز از ویژگی های پیاده روی در این جنگل است. در مسیر جنگل نوردی می توانید از درختان زرشک لذت ببرید کافی است به این درخت ها دست بزنید همه وجودتان از زرشک قرمز خواهد شد! همچنین در مسیر جنگل نوردی خود احتمالا اسب های زیبا در حال چرا را خواهید دید البته بسیار مراقب گرازهای جنگل باشید.      

 

 


 

عکاسی ، کمپینگ و پیک نیک

در مسیر حرکت در جنگل الیمستان دست های کوچک و پوشیده از چمن خواهید دید که مکان مناسبی برای پیک نیک هستند. کافی است آتشی روشن کنید و چای ذغالی بنوشید و از طبیعت زیبا لذت ببرید. در بسیاری از دشت های این جنگل اسب ها در حال چرا هستند پس شما می توانید از بودن در کنار آن ها و پیک نیک لذت ببرید.

 

 

 

 

این جنگل سرشار از رویدادها و المان های جذاب است. قارچ های جنگلی ، چرا اسب ها ، گرازها ، زرشک های جنگل ، مه زیر پای شما ، چاله نقش پای رستم و بسیار مواردی دیگر در کنار همسفران شما، سوژه های جالبی برای عکاسی هستند.

 

 

 

 

نقش پای رستم

در مسیر صعود به سمت قله الیمستان دو چاله با عمق ۱۰ متر قرار دارند که محل برخورد شهاب سنگ هستند. ساکنان محلی برای آن افسانه ای ایجاد کرده اند که این چاله ها محل زانو های رستم بوده است که آنجا زانو زده است تا از آب خزر بنوشد.

 

 

 

 

مقبره امام زاده قاسم

پس از صعود به قله الیمستان و عبور از جنگل های آن به امام زاده قاسم خواهید رسید. بسیاری از کوهنوردان از این مکان مقدس برای عبادت و اقامت برای ادامه مسیر خود استفاده می کنند. این مکان برای بسیاری از ساکنان مقدس بوده و گاهاً روزانه برای عبادت به این امام زاده مراجعه می کنند.

 

 

 

 

حرکت به سمت جنگل الیمستان

جنگل الیمستان در کیلومتر ۲۰ جاده هراز (تهران – آمل) قرار دارد. پس از مشاهده تابلو امام زاده لهاش وارد مسیر فرعی شده و حدود ۷ کیلومتر مسیر جنگلی به سمت این روستا را طی خواهید کرد.

جنگل الیمستان در فصل های مختلف جذابیت های خاص خود را دارد. در فصل بهار جنگل های سرسبز ، گیاهان الیما در اربیهشت ماه و چمنزار ها را خواهید دید. در فصل تابستان اگر قصد رهایی از گرمای هوا را دارید این جنگل ، جای مناسبی است. در فصل پاییز جنگل سبز رنگ ، نارنجی خواهد شد و دیدن جنگل با رنگی نارنجی بسیار جذاب است. در فصل زمستان جنگل سراسر سفید پوش و یخبندان می شود. علاقه مندان به کوهنوردی سبک در فصل زمستان می توانند حداکثر استفاده را از جنگل الیمستان در فصل زمستان ببرند.

مسافران و گردشگران زیادی هرساله از این جنگل زیبا و باصفا دیدن میکنند و لحظات خوبی را برای خود رقم میزنند.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2