دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز استان خوزستان

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز استان خوزستان

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول ودر ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک و  پشت دو کوهشاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون بخشیده است. این دریاچه زمینه مساعدی جهت انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا و … به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن‌ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می‌خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است به گونه‌ای که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتی بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بر روی این جزیره درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید و همچنین جانوران کوچکی همچون روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، حیات وحش بی‌نظیری را به وجود آورده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین آن، شرایط مناسبی را جهت احداث مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه فراهم آورده است. در این دریاچه انواع آبزیان پرورش داده می‌شوند به همین دلیل در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می‌باشد.

 

 

 


وسعت دریاچه دز در شرایط پر آبی و کم آبی کمی متفاوت بوده و در حالت نهایی چیزی در حدود شش هزار هکتار است. عمق دریاچه نیز تا ۵۰ متر متغیر است. از عجایب دریاچه سد دز آن که در دریاچه ای که در استان گرمسیر خوزستان واقع است با نام قزل آلا(که یک ماهی سرد آبی است) برخورد می کنیم. قزل آلای رنگین کمان جزو ماهی های غیر بومی دریاچه دز است، که با توجه به تحمل بیشتر این نوع قزل آلا- در مقایسه با انواع دیگر این ماهی-نسبت به دمای محیط، چند سال پیش در دریاچه سد رها سازی شده و اکنون توانسته خود را با شرایط محیطی آن وفق دهد. ضمن آن که باید اشاره داشت؛ دریاچه دز بسیار بزرگ است و در نقاط مختلف آن، دمایی واحد و یکسان وجود ندارد، چرا که در برخی نقاط به دلیل ورود جریان های خنک فصلی از ارتفاعات منطقه یا جوشش چشمه های زیر زمینی از بستر دریاچه، دمای آب نسبت به محیط پیرامون تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که همین می تواند محیط دلخواه و مناسبی را به عنوان زیستگاه ماهی قزل آلافراهم آورد.

 

 

 

 

منطقه شهیون از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و مساحتی بالغ بر ۳۰۲ کیلومتر مربع را دارا می باشد. راه آسفالته دزفول-شهیون به مسافت تقریبی ۷۵ کیلومتر تا آخرین روستا یعنیآبیدسری کشیده شده و مسافت آن تا اولین روستا یعنی بیشه بزان ۳۴ کیلومتر می باشد. علاوه بر جاده اصلی کنونی جاده های فرعی آسفالته شده و شنی وجود دارد که روستاهای اطراف را به جاده اصلی متصل می کند.

 

 

 

 

منطقه شهیون از نظر زمین شناسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قسمت جنوبی آن از انتهای گلال حیدری در جنوب شروع و تا قلعه شاداب (Shadab) و روستای بیشه بزان ادامه دارد. این قسمت از منطقه را کنگلومرای بختیاری که شامل قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه پوشیده شده است. سازند کنگلومرای بختیاری ویژگی رسوبات آبرفتی – کوهپایه‌ای حاصل از فرسایش ارتفاعات را دارد که بیشتر شامل کنگلومرا و ماسه‎سنگ‎آهکی است که گاهی به صورت هم‌شیب و گاهی دگرشیب بر روی سازندهای کهن‌تر نهشته شده است.از ویژگی های مهم این منطقه وجود دره های عمیق و دیدنی میباشد که مناظری بدیع از خلقت را نمایان می سازد. قسمت شمال منطقه را سازند آغاجاری تشکیل می دهد. جنس این سازند به طور متناوب شامل مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریز دانه است. سن این سازند میوسن بالایی تا پلیوسن است. این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس بوده که هرچه به مرکز منطقه نزدیک شویم تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای را تشکیل می دهد. این منطقه به دلیل وجود کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در اغلب سال پربار اند، سرسبزی و زیبایی خیره کننده ای را در بیشتر فصول سال دارند. به علت نزدیکی این منطقه به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، گونه ی آب و هوایی متفاوتی در این منطقه به وجود آمده است. بادی که از جنوب شرق می وزد تابستان هوا راگرم و زمستان معتدل، و باد شمال غربی تابستان هوا را معتدل و زمستان سرد می نماید.

 

 

 

 

شگفتی‌های دریاچه شهیون

این دریاچه در استان گرمسیر خوزستان قرار دارد، اما ماهی قزل‌آلا که که یک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می‌کند. قزل‌آلای رنگین کمان از ماهی‌های غیربومی دریاچه سد دز محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این نوع قزل‌آلا (در مقایسه با انواع دیگر این ماهی) تحمل بیشتری نسبت به دمای محیط دارد، در این دریاچه چند سال قبل رهاسازی شده و اکنون توانسته خود را با شرایط محیطی آن سازگار کند. لازم به توضیح است که دریاچه دز بسیار بزرگ بوده و نقاط گوناگون آن دارای دماهای متفاوت است، زیرا در بعضی نقاط جریان‌های خنک فصلی از ارتفاعات منطقه وارد می‌شود یا چشمه‌های زیرزمینی از بستر دریاچه می‌جوشد، این عوامل باعث کاهش دمای قابل توجه آب نسبت به محیط اطراف شده است. همین امر موجب شده تا محیط مساعدی به‌عنوان زیستگاه ماهی قزل‌آلا مهیا شود.

 

 

 

 

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

از جاده شهیون تا رسیدن به جاده انحرافی دریاچه باید مسیر را طی کرد. این جاده تا پای دریاچه به شکل آسفالته است. پارکینگی مناسب همراه با تعداد زیادی قایق برای گردشگران فراهم شده است. به منطقه بسیار زیبا و سرسبز و پوشیده از درختان نخل از طریق یک ساعت پیاده‌روی می‌توان دسترسی پیدا کرد. در این محل چشمه‌ای وجود دارد که از بالای کوه جاری شده و در بخش پایین نیز منظره بدیع دریاچه خودنمایی می‌کند. درختان خرمایی در بخشی از محوطه وجود دارند که پنجاه سال قبل به زیر آب رفته و اکنون یکی دو سال است که مجددا سر از آب بیرون آورده‌اند.

این دریاچه با فضای زیبا و آب و هوای خنک خود هرساله پذیرای گردشگران و علاقه مندان به طبیعت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2