سرای افضل استان خوزستان

سرای افضل  استان خوزستان

در شهر شوشتر بناهای بسیاری از دوره‌ی قاجاریه دیده می‌شود، مثلا یکی از سازه‌های تاریخی زیبای این شهر که به دوره‌ی قاجاریه ساخته شده است، سرای افضل نام دارد که در ضلع غربی خیابان طالقانی، کوچه سنگ فرش، واقع شده است. این بنا به خاندان افضل تعلق داشت در گذشته مرکز توزیع غله بوده و صاحبان آن با کشورهای هند، زنگبار و مصر تبادلات تجاری داشتند. این کاروانسرا به سبک معماری سنتی بصورت دوره ساز بنا شده و شامل یک طبقه یا شبستان می‌شود. مساحت کل بنا ۱۰۰۰ متر مربع و بخش آجری نوساز در ضلع جنوبی ۳۵۰ متر است. کاروانسرای افضل یکی از سالمترین کاروانسراهای شوشتر بوده و تا حد زیادی از دخل و تصرفات مصون مانده است. سرای افضل ایوان بزرگی به نام شدادی داراست که از عناصر اصیل و ارزشمند اصیل آن محسوب می‌شود. از دیگر بخش‌های زیبای این سازه شبستان سنگی، نورگیرهای گچی و رواق‌های این بنا را می‌توان نام برد. سرای افضل مدتی مرکز تولید صنایع دستی تحت نظر سازمان میراث فرهنگی شهر شوشتر بود، اما حال به بخش خصوصی واگذار شده است و خدمات گردشگری را به مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌دهد.



 

ویژگی بنا

بنا در چهار طبقه ساخته شده‌است که شامل طبقات هم کف، اول، شبستان (زیرزمین) و شوادان می‌باشد . در سکوی دور حیاط تزئینات آجری به صورت فخرومدین کار شده‌است. در دیگر بخش‌های بنا سایر نقوش آجری و طرح‌های خوون چینی  خفته و راسته و حصیری، اجرا شده‌است. در کف سازی حیاط قاب آجری به کار رفته و همچنین نیم ستونهایی که در آن مصالح آن از سنگ و ملات سیمان و گچ به کار رفته است. معماران این بنا از معماران برجسته شوشتر به نام مرحوم فردی نژاد و مرحوم معماریان بوده‌اند.

 

دیدن از این جاذبه استان خوزستان را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2