شهر شوشتر استان خوزستان

شهر شوشتر استان خوزستان

شهر شوشتر از شهرهای بسیار کهن ایران است. طبق روایت گویند: شهرستان شوش و شوشتر را شوشیند (شوسن) زن یزدگرد پسر شاپور ساخت، زیرا او دختر ریش گلوته پادشاه یهودیان و مادر بهرام گور بود. در عید عیلامیان شهر هیدالو ظاهرا در موضع کنونی شوشتر بود و سپاهیان آشور بانیپال در دنباله فتوحات خود بدانجا رسیدند.قدیمی ترین آثار به دست آمده نشان می‌دهد که شوشتر در زمان ساسانیان نیز وجود داشته است. در سال دویست و شصت میلادی والدین قیصر روم اسیر شاپور اول (دومین پادشاه سلسله ساسانی) گردید و در مدت هفت سال اسیری به ساختنسد عظیم شادروان در نزدیک شوشتر مشغول بود. عرب‌ها، سد شادروان را از عجائب ابنیه جهان می‌شمردند و هنوز آثاری از آن باقی مانده است.شوشتر در دوره قاجاریه نیز کرسی ایالت خوزستان محسوب می‌شد.

 

 

 

 

در زمان فتحعلی شاه قاجار، شوشتر، دزفول و هویزه جزء کرمانشاه گردید و به محمدعلی میرزای دولتشاه سپرده شد. بر اثر طاعون در سال هزار و دویست و چهل و هفت ه‍-ق بیش از نیمی از جمعیت شهر خالی شد. در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، دو دستگی حیدری و نعمتی در آن به اوج خود رسید و هر یک در کوچه‌ها و یا پشت‌بام سنگربندی کردند. خزعل خان هم از این وضع استفاده کرد و دسته‌های عرب‌ها را به تاخت و تاز در شوشتر فرستاد. مردم شوشتر از آغاز ظهور اسلام مسلمان و بعدها شیعه شدند. شوشتر را دارالمومنین دانسته‌اند.

 

 

 

 

 

مراکز دیدنی

آسیابهای آبی سیکا

خانه مستوفی

منزل معین التجار

کلاه فرنگی

برج کلاه فرنگی

خرف خانه

قلعه رستم عقیلی

قلعه سلاسل

قلعه رستم

روستای گتوند

شهر باستانی دستوا

پل شادروان

پل لشگر

پلکان های مجموعه آسیابها

ساباط ورودی

پل حاج خدایی

کاروانسرای افضلی

بند ماهی بازان

بند برج عیار یا پل صائبی کش

معبد توعاشقون

چشمه گراب

چشمه سی زنگر

پل آبشور

تونل سه کوره

پل بند گرگر

تونل دهانه شهر

چهار طاقی

پل شاه علی

آبشارهای شوشتر

مسجد جامع شوشتر

بقعه سید محمد گیاهخوار

بقعه سید محمد ماهرو

امامزاده عبدالله

بقعه براء بن مالک

بقعه خضر

صنایع و معادن

 دو واحد بزرگ صنعتی کشت و صنعت نیشکر کارون در این شهرستان از جمله مهم ترین مراکز صنعتی است‌که تولید شکر را در این منطقه بر عهده دارند.

 

 

 

 

کشاورزی و دام داری

شوشتر یکی از مراکز مهم کشاورزی ایران محسوب شده و محصولات عمده آن گندم، ذرت، حبوبات وصیفی‌جات است این شهرستان به علت دارا بودن سدها، پل ها و آسیاب های متعدد به صورت موزه تاسیسات مهار آب و استفاده از نیروی آن درآمده است. پس از کشاورزی دام‌داری نیز در این شهرستان اهمیت بسیاری داشته است. دام و فرآورده های دامی و لبنی از جمله تولیدات این بخش است. هم‌چنین شوشتر یکی از قطب‌های مهم تولید آبزیان در سطح ایران بوده که در حدود دو سوم کل ماهی‌های استان خوزستان در شوشتر تولید وبه بازار کشور عرضه می‌شود.

 

 

 

 

مشخصات جغرافیایی

شهرستان شوشتر با ۳۵۳۸ کیلومتر مربع مساحت در مرکزاستان خوزستان واقع شده و مرکز آن شهر شوشتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان های دزفول و مسجد سلیمان، از باختر به شهرستان های اهواز و دزفول و از جنوب به شهرستان های مسجد سلیمان و اهواز محدود است. شهر شوشتر با ۶/۱۷ کیلومتر مربع مساحت در ۸۵ کیلومتری شمال شهر اهواز از نظر جغرافیایی بین ۳۲ درجه و ۳ دقیقه‌ی پهنای شمالی و ۴۸ درجه و ۵۰ دقیقه ی درازای خاوری نسبت به نصف النهار گرینویچ قرار دارد. بلندی این شهرستان از سطح آب ۴۳ متر و هوای آن گرم است. مرکز شهرستان شوشتر به چند راه پیوسته است:

راه اصلی به سوی شمال باختری به درازای ۶۰ کیلومتر تا شهر دزفول.

راه فرعی به سوی شمال به درازای ۳۰ کیلومتر تا شهرک گتوند.

راه فرعی به سوی جنوب خاوری به درازای ۱۵ کیلومتر تا راه اصلی مسجد سلیمان- اهواز.

راه فرعی به سوی جنوب به درازای ۵۲ کیلومتر تا راه اصلی مسجد سلیمان – اهواز که از راه شوشتر به درازای ۸۵ کیلومتر به اهواز پیوسته است.

فاصله هوایی این شهرستان تا تهران ۴۶۳ کیلومتر است.

 

 

 

 

 

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

 شوشتر در چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح بنا شده و در هزاره قبل از میلاد «هیدالو» نام داشت. از لحاظ جغرافیایی در شمال خاوری جلگه خوزستان و حد فاصل کوهستان و دشت قرار گرفته است. بعضی از مورخان بر این باورند که نام شوشتر از واژه «شوسا» یا «سوسا» یعنی «مطبوع» و «دلپسند» گرفته شده است و عده ای آن را «شاه شاتر» یعنی «شهر شاه» می‌دانند. برخی شوش را به معنی خوب و شوشتر را به معنی خوب تر دانسته اند و برخی نیز آن را به مناسبت این که شش دروازه داشته است، «شش در» گفته و اعراب آن را «تستر» گفته اند. مورخین قدیمی درباره شهر شوشتر نوشته اند: تستر شهری بزرگ، زیبا، خرم و دارای پالیزهای نیکو و باغ های عالی است. همچنین درباره این شهر نوشته اند.

 

 

 

 

والرین قیصر روم، اسیر شاپور اول ساسانی شد و در هفت سال اسیری به ساختن سد عظیم شادروان که زیر شوشتر واقع است، اشتغال داشت، اعراب شادروان را از عجایب ابنیه جهان شمرده اند. هنوز آثار آن به کلی از بین نرفته است. شوشتر در قدیم مرکز استان خوزستان بود و هم اکنون یکی از شهرهای آباد، زیبا و تاریخی این استان به شمار می رود. دیبای‌شوشتری شهرت جهانی‌داشته است و در قرن دهم پوشش کعبه را از دیبای شوشتری تهیه می کرده‌اند.

دیدن از این شهرستان را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد میکنیم.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2