مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

تعریف مالیات بر ارزش افزوده

از اسم این نوع مالیات پیداست که به ارزش کالاها و خدمات مربوط می شود. از زمانی که پرداخت این مالیات الزامی شده است خریداران و مشمولین گمان می کنند که آن در واقع پول اضافی بوده که برای خرید یک کالا یا خدمات پرداخت می کنند اما واقعیت چیز دیگری است. مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیاتی است که شما برای افزایش ارزش یک کالا در مراحل مختلف تولید می پردازید.

به یک مثال ساده در این خصوص توجه کنید.

یک ساختمان را در نظر بگیرید که پی آن ریخته شده است و صاحب ملک به دلیل مشکلاتی می خواهد آن را بفروشد ملک با قیمت مشخصی به فروش می رود مالک دوم شروع به ساختن آن کرده و ستون ها سوار می کند و اسکلت بندی را به پایان می رساند در این مرحله مالک دوم هم به هر دلیلی اقدام به فروش ملک می نماید. مالک دوم قطعا ملکش را دیگر با قیمتی که خودش خریده نخواهد فروخت. قیمت پیشنهادی او بالاتر خواهد بود چرا که حالا ملک از یک زمین گود برداری شده به یک ساختمان اسکلت بندی شده تبدیل شده است و در این فرایند غیر از پول، انرژی و وقت هم صرف گردیده و البته ارزش ملک هم بالا رفته است.

این فرایند را تا انتها در نظر مجسم کنید و فرض کنید ملک مذکور بین چند مالک دست به دست می شود و در هر مرحله انتقال، بخشی از ساخت آن انجام شده و در نهایت تبدیل به آپارتمانی نوساز می گردد. در مرحله اخر که اپارتمان ساخته شد قیمت آن دیگر برابر قیمت زمین اولیه نبوده و قطعا افزایش یافته است و این افزایش قیمت به دلیل کاری است که روی زمین صورت گرفته و هزینه هایی که برای آن انجام شده است. این فرایند افزایش قیمت و افزایش ارزش یک کالا را ارزش افزوده آن کالا می گویند که مودیان باید برای این افزایش ارزش مالیات بپردازند یعنی در هر مرحله از فروش خریدار باید به نسبت افزایش ارزش کالا مالیات آن را هم پرداخت کند.

 

مالیات بر ارزش افزوده کالا در هر مرحله چطور محاسبه می شود؟

این نوع مالیات در واقع چون یک ثروت انباشته در تولید کالاها و خدمات محسوب می شود در مراحل مختلف تولید از خریدارهای ان باید ستانده شود و در هر مرحله مالیات ستانده شده از نفر قبلی از میزان مالیات نفر بعدی کاسته می شود. برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده دو تا فرمول وجود دارد که به شرح ذیل است:

ارزش افزوده ناخالص = ارزش مصرف واسطه – ارزش ستانده

ارزش افزوده خالص = مصرف سرمایه ثابت – ارزش افزوده ناخالص

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2