چطور باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم ؟

چطور باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم ؟

تمامی افرادی که دارای کسب و کار بوده و صاحب شغل هستند مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده و در این خصوص باید اظهارنامه پر نمایند. این اظهارنامه باید هر سه ماه یکبار تکمیل شده و حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مبلغ آن به سازمان مربوطه پرداخت شود. پرداخت این نوع از مالیه به صورت الکترونیکی انجام شده و مودیان باید با مراجعه به سایت www.evat.ir مراحل ثبت اطلاعات را طی کرده و در انتها کد پیگری دریافت نمایند و در نهایت اقدام به پرداخت وجه مشخص شده کرده و رسید آن را نزد خود نگه دارند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

از سالی که این قانون به قوانین مالیاتی افزوده شده است نرخ ان هم تغییر کرده مثلا در ابتدا ۳ درصد اعلام شد و در سال بعد به ۴ درصد و ۶ درصد هم رسید در حال حاضر نرخ آن برای کلیه کالاها و خدمات به جز کالاها و خدمات اعلام شده در قانون ۹ درصد است یعنی مودیان باید ۹ درصد سودی که از ارائه کالا و خدماتشان بدست می اوردند را مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

گزارش دهی اسناد و مدارک مالیات بر ارزش افزوده باید به دقت انجام شود در این خصوص باید مودیان کلیه فاکتورهای خرید و فروش خود را نگه داشته و در جای مطمئنی بایگانی کنند چرا که میزان این مالیات دقیقا از روی فاکتورهای خرید و فروش تعیین می شود. برخی تخلفاتی که ممکن است مودیان در این خصوص انجام داده و انها را مشمول جریمه کند به شرح ذیل است:

  • اگر مودیان در تاریخ مقرر اقدام به ثبت نام و تسلیم اظهارنامه نکنند ۷۵ درصد مبلغ مالیه تعلق گرفته را باید جریمه بپردازند.
  • عدم ارائه صورت حساب ها باعث می شود یک برابر مبلغ مالیه مشمول جریمه شوند.
  • اگر قیمت ها در فاکتورهای خرید و فروش به درستی ثبت نشود و سهوا یا عمدا قیمت ها کم و یا زیاد محاسبه گردد باید یک برابر ما تفاوت قیمت های ذکر شده جریمه پرداخت شود.
  • مودیانی که دفاتر قانونی خود را در مهلت مقرر شده تحویل ندهند باید معادل ۲۵ درصد مالیات تعیین شده جریمه بپردازند.
  • اگر کلیه مراحل ثبت نام و تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر صورت گیرد ولی مودی در مهلت تعیین شده مالیات خود را نپردازد به میزان ۲ درصد مالیه تعلق گرفته باید جریمه پرداخت کند.

در پایان بحث مایه ها، مودیان عزیز برای اینکه از پرداخت جرایم مالیاتی در امان باشند و متضرر نگردند بهتر است در این خصوص با موسسات خدمات مالی و حسابداری مشورت کرده و امور تخصصی را به آنها بسپارند. موسسه خدمات مالی و حسابداری ترازگستر می تواند همه امور مربوط به تهیه و تنظیم و ارسال و دریافت گواهینامه ارزش افزوده شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را بر عهده گرفته و مشاورری امین برای انها باشد.

 

آدرس موسسه خدمات مالی و شرکت حسابداری ترازگستر :

آران و بیدگل، خیابان ملا محمدعلی، کوچه سوم، فرعی اول سمت راست

اطلاعات تماس:

موبایل: 0416 362 0913

تلفن: 30 222 547 031

فکس: 18 390 547 031

تلگرام: 3639 711 0921

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2