دژ میرغلام هاشمی استان ایلام

دژ میرغلام هاشمی استان ایلام

 

قلعه میر غلام هاشمی از آثار تاریخی استان ایلام و ثبت شده در فهرست ملی است که متاسفانه ریزش و ترک برداشتن دیوارهای این قلعه حال روز بدی را در انتظار خود دارد.استان ایلام دارای آثار تاریخی متنوعی از دوران مختلف است که در این بین شهرستان دره شهر از توابع این استان پر از آثار تاریخی به خصوص از دوران ساسانی است.در استان ایلام به فور قلعه های تاریخی یافت می شود و در اکثر نقاط استان ایلام به خصوص در شهرستان دره شهر وجود دارد.این قلغه بنایی دیدنی با معماری اصیل ایرانی است.

 

 

قلعه میر غلام هاشمی طبق سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا ، در سال ١٣٠٣هجری قمری ، توسط میرغلام هاشمی حاکم وقت در روستای هاشم آباد ساخته شده است.

بنای قلعه به سبک دوره قاجاری و به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و ملات گچ ساخته شده که در زمان خود کاربرد نظامی- مسکونی داشته است. با توجه به گذشت قریب به یکصد سال از ساخت قلعه سیکان ، وضعیت ظاهری این بنای تاریخی به دلیل سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته از استحکام قابل توجه ای برخوردار است به طوریکه اسکلت ظاهری بنا سالم باقی مانده است.بنای مذکور دارای پلانی تقریباً مربع شکل و به ابعاد ۴۰/۲۹*۵۰/۳۱ متر است.در راس شمال شرقی و غربی دو برج نگهبانی دارد.در مجموع قلعه دارای سی و پنج اتاق بوده است و به صورت تو در تو به یکدیگر مرتبط هستند.ضلع های شرقی و غربی آن کاملاً قدیمی است.

 

 

از دیگر خصوصیات این قلعه می توان به وجود سه عدد اتاقک نگهبانی در دو راس ضلع غربی و بالای سر در ورودیهای ضلع شمالی اشاره نمود که احتمالاً محلی برای دیده بانی بوده است و علاوه بر آن دور تا دور قلعه در قسمت بالای پشت بام با ارتفاع حدود یک متر جان پناه داشته که به شکل کنگره مانند بوده است و این خود نشان دهنده این است که قلعه هم کاربرد نظامی و هم کاربرد مسکونی داشته است. نمای بیرونی قلعه با گل و گچ اندود کاری شده و هیچ فضای خالی در دیوارهای بیرونی آن به چشم نمی خورد. در وسط حیاط قلعه همانند سایر قلاع موجود در ایلام یک حوض تقریباً مربع شکل دارد که آب آن از طریق کانالی که از رودخانه منشعب می شود تامین می گردد که پس از گذر از زیر دیوار ضلع جنوبی قلعه وارد حوض شده و از ضلع شمالی قلعه نیز به خارج هدایت می گردد.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2