کوه بوغروداغ خلخال استان اردبیل

کوه بوغروداغ خلخال استان اردبیل

کوه بوغروداغ با ارتفاع ۲۶۹۶ متر در محدوده شهرستان خلخال ، بخش مرکزی، دهستان سنجبد شرقی و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان خلخال واقع شده است.بخش مجاور کوه های بوغروداغ دارای پوشش گیاهی به نسبت خوب و بوته‌های کوتاه است، لیکن به سمت باختر از مقدار پوشش گیاهی به شدت کاسته می‌شود. سمت باختری رشته کوه های بوغروداغ، دراستان اردبیل دارای آب و هوای معتدل در تابستان و سرد نیمه رطوبی در زمستان است.ستیغ بلندی های رشته کوه های بوغروداغ حد مرز دو استان گیلان و اردبیل را مشخص می‌سازد. قسمت باختری رشته کوه های مزبور پوشیده از جنگل است.

رشته کوههای کمانی شکل بوغروداغ بصورت یک تاقدیس مرکب (آنتی کلینوریوم) با مجموعه‌ای از تاقدیسها و ناودیسها تشکیل شده است. دامنه خاوری این رشته کوه بلحاظ مجاورت با دریای خزر و برخورداری از رطوبت کافی پوشیده از جنگل انبوه است. بخاطر پوشش شدید گیاهی و جنگلی فرسایش این بخش محدود به بستر رودخانه‌ها و آبروها است که بصورت بسترهای تنگ با دیواره‌های کناری عمودی تظاهر دارند. جهت کوه، شمالی- جنوبی بوده و مختصات جغرافیایی قله آن بطول E4836 و عرض N3744 است. رشته کوه بوغروداغ با قله‌هایی بنام برزه کوه، جهانگیریه، تیروف، سبله خانی، سلطان خونی، عجم داغ، الیش وارو … در منطقه شناخته می‌شوند. دسترسی به منابع رطوبتی بالا باعث شده که ارتفاعات شرقی کوه های بوغروداغ و آلاداغ در محدوده کوه های تالش از قابلیت بالایی در رخداد زمین لغزش برخوردار شوند. علاقه مندان می توانند از این مکان زیبا دیدن کنند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2