مزاربوری آباد(امامزاده احمدالرضا) تربت حیدریه استان خراسان رضوی

مزاربوری آباد(امامزاده احمدالرضا) تربت حیدریه استان خراسان رضوی

آستان امامزاده احمد الرضا (علیه السلام) جنوب غرب شهر تربت حیدریه و میان روستای سرسبز بوری آباد واقع شده است. بنای ساختمان به صورت هشت ضلعی است که هر ضلع آن چهار متر می باشد و قدمت آن متعلق به دوره صفویه است.

برخی معتقدند وی از نوادگان موسی مبرقع (علیه السلام) می باشد؛ زیرا آنان به سادات رضاییه، رضایی و رضوی شهرت داشته اند؛ بنابراین به نظر می رسد با گذشت زمان احمد رضاییه به احمدرضا و سپس فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) شهرت یافته است؛ زیرا از سادات رضاییه که در خراسان حضور داشتند می توان به ابوعبدالله احمد بن علی بن احمدالنقیب بن محمد الاعرج بن احمدبن موسی المبرقع بن امام جواد (علیه السلام) که مادرش دختر موسی النقیب بن احمدبن محمدالاعرج بود و در طوس سکونت داشت، یاد نمود. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی ازآثار ملی ایران ثبت رسیده است.

 

 

 

زیارت نامه:

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خود دعوت فرمودی. رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده تو و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد. گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من. توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

 

 

 

مسیر دسترسی:

این زیارتگاه در روستای بوری آباد کیلومتر ۴ جاده تربت به گناباد واقع شده است. مسیر دسترسی آن دشت محولات است که از تنگ پست سلسله جبال نرمایه و کوه حسن غول عبورمی کند. از زاویه ارتفاعات رو به محولات گنبد امامزاده احمدالرضا (علیه السلام) در محاصره درختان بسیار انبوه بوری آباد؛ مشاهده می شود. این مکان از جمله جاذبه های گردشگری این استان است که شما میتوانید از ان دیدن کنید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2