سی تی مهر با امنیت اطلاعاتی بالا ؛ پروتکل HTTPS یک ارتباط امن

سی تی مهر با امنیت اطلاعاتی بالا ؛ پروتکل HTTPS یک ارتباط امن

HTTPS چیست؟

پروتکل HTTPS که خلاصه شده ی Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل امن انتقال ابر متن است و در واقع یک پروتکل برای برقراری ارتباط های ایمن است .

همین S ناقابلی که به انتهای Http اضافه می شود، امنیت اطلاعات تبادل شده ما را تا حد زیادی بالا می برد.در واقع پروتکل HTTPS یک ارتباط امن و محافظت شده است که برای ارتباط با سایت های مهم و حساس مثل سایت های بانک ها و یا سایت های مشابه استفاده می شود .

اما این نکته برای همه جای سوال دارد که ایراد HTTP چیست که برای برقراری ارتباط های امن باید از پروتکل HTTPS استفاده کرد ؟

مشکل پروتکل HTTP این است که رمزگذاری نشده است. بنابراین کسی که در میانه راه تبادل اطلاعات است (مثلا سرویس دهنده اینترنت شما) می تواند با استفاده از ابزارهایی به نام sniffer اطلاعات رد و بدل شده اینترنتی شما را رصد کند و پی ببرد که شما در حال ارسال و دریافت چه اطلاعاتی هستید. در این صورت اگر شما در حال انتقال و دریافت اطلاعاتی محرمانه مثل امور بانکداری اینترنتی ، خواندن ایمیل ، یا خرید آنلاین هستید ممکن است این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

اما در پروتکل Https اطلاعات بصورت رمزنگاری شده بین وبسایت و کاربر منتقل می شوند. در این حالت از کلیدهایی برای کد کردن استفاده میشود که تمام اطلاعات را (شامل محتوا و آدرس اینترنتی و …) را بصورت امن، رمزنگاری می کند. در این حالت کسی که در میانه راه تبادل باشد (همان سرویس دهنده یا نفوذ کنندگان به سرویس دهنده) وقتی شما به آدرس ایمیلتان در گوگل می روید، نمی تواند محتوای رد و بدل شده را بخواند، بلکه تنها متوجه می شود که شما در حال ارتباط با گوگل هستید.

 

اما منظور از رمز نگاری یا encryption چیست؟

در علم مهندسی اینترنت عمل رمز نگاری به عمیات رمز گذاشتن بین بسته های ارسالی و دریافتی در شبکه گفته می شود. در واقع هنگامی که کاربر یک بسته را برای یک سرور خاص می فرستد آن بسته رمز گذاری شده تا در حین ارسال مشکلی برای آن پیش نیاید و این رمز فقط توسط دریافت کننده قابل فهم است و متقابلاً آن سایت هم هنگامی که بخواهد جواب این بسته را ارسال کند آن را رمز گذاری می کند. در این نوع ارتباط ها تمام ارسال و دریافت ها رمز گذاری شده هستند و همین باعث افزایش ضریب ایمنی آن شده است.

فواید استفاده از https در فضای آنلاین چیست؟

اگر بخواهیم فواید استفاده از پروتکل https را برایتان نام ببریم، به طور خلاصه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

اطلاعات کاربران و مشتریان، از جمله شماره‌ها و رمزهای کارت‌های بانکی، امن مانده و قابل سرقت نخواهند بود.

بازدید‌کنندگان وبسایت شما می‌توانند از اصالت هویت، کسب و کار و دامنه اینترنتی شما مطلع شوند.

مشتریان به وبسایت‌هایی که از https استفاده می‌کنند، اطمینان بیشتری داشته و با آرامش خیال بیشتری خرید می‌کنند.

 

در این پروتکل هنگامی که شما بخواهید یک سایت خاص را باز کنید، ابتدا HTTPS کنترل می کند که آیا سایت درست است و همچنین امنیت آن را هم بررسی می کند و بعد شما را به آنجا متصل می کند.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2