پاسارگاد مرودشت استان فارس

پاسارگاد مرودشت استان فارس

 

مجموعه‌ی باستانی پاسارگاد که یادگاری از دوران پرشکوه هخامنشی است، در شهرستانی به همین نام در استان فارس قرار دارد. از جمله سازه‌های تاریخی این مکان باید به مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و آب‌نماهای باغ شاهی اشاره کرد. اما بدون شک برجسته‌ترین جاذبه‌ی آن آرامگاه کوروش بزرگ است که پیش‌تر به «مشهد مادر سلیمان» شهرت داشت. مجموعه‌ی پاسارگاد به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، در تاریخ تیرماه ۱۳۸۳ (با صد در صد آرا)، به ثبت رسید.بر اساس روایتی از هرودت، کوروش پس از فتوحات فراوان در تاریخ ۵۲۶ پیش از میلاد، به قبایل سکاها در آسیای مرکزی حمله کرد که متاسفانه در جنگ با ماساگت‌ها (یکی از اقوام ایرانی‌تبار و یک تیره‌ی سکایی نیمه‌صحراگرد در آسیای میانه) کشته و در پاسارگاد به خاک سپرده شد. پاسارگاد در دشتی به ارتفاع ۱,۹۰۰ متری از سطح محصور در میان کوهستان قرار دارد.

 

 

دشت پاسارگاد که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می‌گردد، در ۱۳۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. به احتمال زیاد خود کوروش بزرگ دستور ساخت این مجموعه‌ی باشکوه را داده باشد. شواهدی از جمله کتیبه‌ای سه زبانه (عیلامی، پارسی باستان و اکدی) و معماری کم و بیش مشابه تخت جمشید این احتمال را تقویت می‌کنند. شهر باستانی پاسارگاد، نخستین پایتخت شاهنشاهی هخامنشی بوده است. محوطه‌ی اصلی که حدود ۱۶۰ هکتار وسعت دارد و توسط منطقه‌ی طبیعی بزرگی احاطه شده است. آرامگاه کوروش بزرگ در جنوب، تل تخت (تخت سلیمان) و استحکامات در روی تپه‌ی شمال محوطه، مجموعه‌ی سلطنتی (دروازه آر، تالار عمومی یا کاخ s، کاخ p و باغ سلطنتی یا چهار باغ) در مرکز محوطه‌ی اصلی و زندان سلیمان در شمال مجموعه‌ی سلطنتی قرار دارند.

 


مسلم است که در محتمل‌ترین حالت برای دسترسی به پاسارگاد ابتدا باید به شهر شیراز سفر کنید. پس از آن می‌توانید با ورود به جاده‌ی شیراز-اصفهان از سعادت شهر گذشته و پس از ۲۰ کیلومتر از طریق جاده‌ی فرعی به سمت روستای «مادر سلیمان» حرکت کنید. از اینجا پس از طی حدود ۴ کیلومتر به پاسارگاد خواهید رسید. این مسیر حدود ۱۳۰ کیلومتر به طول خواهد انجامید. بهتر است برای رفتن به مقبره‌ی کوروش از اتومبیل شخصی بهره بگیرید. علاوه بر این تور‌های گردشگری بسیاری هستند که هر هفته این مسیر را طی می‌کنند.این مکان تاریخی قدمت بالایی دارد و مکانی دیدنی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

 

منطقه‌ی پاسارگاد اقلیمی نیمه خشک دارد. میانگین دمای آن ۱۲٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و حداکثر و حداقل دمای مطلق آن ۴۲ و ۲۲ درجه بوده است. آب و هوای نیمه خشک، بارندگی متوسطی را به همراه دارد. در واقع می‌توان گفت که تابستان‌های این منطقه معتدل و زمستان‌های آن نسبتا سرد هستند.در ساخت عمده بناهای پاسارگاد مصالحی همچون سنگ، آجر، خشت خام و چوب به کار رفته است. البته از چوب بیشتر برای پوشاندن سقف استفاده شده است. رنگ آجرهای به کار رفته در این مجموعه قرمز و به طول ۴۵ سانتی‌متر، عرض ۲۲ و قطر ۵٫۵ سانتی‌متر هستند. سنگ آهکی سفید رنگ، سنگ کبود سخت و سیاه مرمرین شکننده نیز از جمله مصالح تشکیل‌دهنده‌ی آن هستند.

 



ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2