کلیسای ارامنه کرمانشاه

کلیسای ارامنه کرمانشاه

کلیسای ارامنه کرمانشاه

کلیساها یکی از اماکن مقدسی هستند که به تعداد فراوان درهر گوشه‌ای از کشورمان دیده می شوند. کلیساهایی که برخی شهرت زیادی دارند و برخی ممکن است کمتر معرفی شده باشند.

استان کرمانشاه در غرب ایران از جمله استان‌هایی است که بناهای مذهبی در آن اهمیت زیادی دارند. در این مسئله شکی نیست که به دلیل قرارگیری کرمانشاه در مسیر عتبات عالیات، این استان اهمیت زیادی برای مسلمانان ایران دارد ولی استان کرمانشاه دارای تعدادی از زیباترین کلیساهای ایران نیز هست. کلیساهای «پنطی کاستی»،«نمازخانه» و «قلب مقدس مسیح» از جمله شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه هستند. کلیسای قلب مقدس مسیح که در شهر کرمانشاه قرار دارد، از اصلی‌ترین کلیساهای این منطقه است.

ساخت کلیسا

کلیسای قلب مقدس مسیح در سال ۱۹۱۴ میلادی (مصادف با ۱۲۹۳ هجری شمسی) در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۰ متر مربع در کرمانشاه ساخته شد. در واقع زمان ساخت این کلیسا به دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران برمی‌گردد. دستور ساخت این کلیسا توسط «اسقف یوحنانیان» صادر شد و توسط خود وی نیز تقدس شد.

اسقف یوحنانیان شخصیت برجسته‌ای در تاریخ دین مسیحیت در ایران بوده است و علاوه بر نقشی که در ساخت و نوسازی برخی کلیساها در ایران داشته است، سابقه نوشتن کتاب و همچنین ترجمه کتب خارجی در زمینه کلیسا را داشته است. ایشان مدتی  عنوان سر اسقفان کلیساهای کاتولیک ایران را نیز داشتند. خدمتگذاری به دین، علم و دانش وحکمت زیاد و ذکاوت و هوش سرشار از ویژگی‌های بارز ایشان بوده‌اند. همان‌گونه که اشاره کردیم، ایشان در ساخت کلیسای قلب مقدس مسیح در کرمانشاه نیز نقش داشتند.

 

 

 

 

موقعیت کلیسا

کلیسای قلب مقدس مسیح در شهر کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ای به نام «امیر محترم» واقع شده است. خیابان مدرس از خیابان‌هایی است که تعدادی از بناهای مذهبی شاخص شهر کرمانشاه همچون «مسجد شافعی‌ها» و «مسجد حاج شهباز خان» در نزدیکی آن قرار دارند. کلیسای زیبای قلب مقدس مسیح نیز از آثار تاریخی و مذهبی زیبایی است که در این منطقه واقع شده و منتظر بازدید شما گردشگران گرامی است.

مشخصات معماری بنا

ابتدا باید گفت که زیربنای این کلیسا با احتساب تمام فضاهای سرایداری، اتاق‌ها و سایر تاسیسات مربوط به بنا مساحتی در حدود ۱۶۰ متر مربع را شامل می‌شود. بام این کلیسای زیبا به صورت شیروانی ساخته شده است و سقف آن نیز از داخل از جنس چوب کار شده است که بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

آجر بیشترین ماده‌ای است که در ساخت این بنای ارزشمند از آن استفاده شده است. اگر به نمای خارجی ضلع غربی کلیسا نگاهی بیندازید، می‌‌توانید سه طاق نما را در آن قسمت مشاهده کنید که در طاق نمای میانی، ورودی کلیسا قرار گرفته است و در طاق نماهای جانبی، دو پنجره به چشم می‌خورد. نکته قابل توجهی که در مورد درها و پنجره‌های کلیسای قلب مقدس وجود دارد، این است که این درها و پنجره‌ها با قالب های آجری که در قسمت بالایی به قوسی زیبا ختم می شوند، تزیین شده‌اند که باعث زیبایی نما شده است.

در نماهای جنوبی و شمالی کلیسا نیز همچون نمای غربی از طاق نماها و پنجره‌های قوس دار استفاده شده است ولی یک تفاوت در آن‌ها دیده می‌شود. تفاوت این است که پنجره‌های کلیسا در ضلع جنوبی مسدود شده‌اند و در واقع از آن‌ها به عنوان طاقچه استفاده می شود.

نکته شاخص دیگری که در مورد معماری بنای کلیسای قلب مقدس مسیح به چشم می‌خورد، این است که نمای اصلی این کلیسا با  سنتوری که در وسط یک نورگیر قرار دارد و به شکل صلیب است، تزیین شده است. مواردی که بیان شد، تقریبا تمام ریزه کاری‌های انجام گرفته برای تزیین این بنا هستند و در کل نمی‌توان گفت کلیسا تزیینات بسیار زیادی دارد.

ثبت در آثار ملی ایران

کلیسای قلب مقدس مسیح که از شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه است، در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ هجری شمسی، یعنی در حدود ۹۰ سال پس از تاریخ ساختش، با شماره ثبت ۱۱۰۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تا یکی از حدود ۹۰ کلیسای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور تا به امروز باشد.

این کلیساها جزء اماکن تاریخی و گردشگری محسوب میشودکه هرساله بازدیدکنندگان زیادی دارند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2