گودین تپه کرمانشاه

گودین تپه کرمانشاه

گودین تپه کرمانشاه

در جای جای سرزمینمان ایران، محوطه ها و تپه های باستانی بسیاری وجود دارند. تپه هایی که همگی نشان از تاریخ دور و دراز و قدمت بالای ایرانمان دارند. یکی از این تپه های باستانی که قدمتی بیش از ۷ هزار سال دارد، در استان زیبا و خوش آب و هوای کرمانشاه قرار گرفته است. می خواهیم به یکی از کهن ترین مناطق ایران به نام گودین تپه کرمانشاه سری بزنیم.

تپه های باستانی ایران، گنجینه هایی هستند که بسیاری از کشورهای دیگر حسرت داشتن آن ها را می خورند. با کاوش، حفاری و مطالعه این تپه ها به تاریخ و تمدن و نحوه زندگی اجدادمان در هزاران سال قبل پی خواهیم برد و می توانیم آن ها را برای فرزندانمان در آینده حفظ کنیم. این تپه ها، در گذشته تپه نبوده اند! آن ها یا بخشی از یک شهر بزرگ و پر رونق، یک روستای تاریخی و یا قلعه و زیگوراتی باستانی بوده اند که امروزه با گذشت زمان به این شکل در آمده اند. مطالعه این تپه ها بهترین راه برای شناخت آداب و رسوم، هنر و باورهای معنوی مردمان دوران های گذشته است. یکی از این تپه های باستانی، که از قضا از مهم ترین آن ها نیز هست، گودین تپه کرمانشاه نام دارد.

 

 

 

 

یکی از کهن ترین مناطق استان کرمانشاه، تپه باستانی گودین تپه، در شهرستان کنگاور است. این تپه که در بخش های شمالی دره کنگاور و در حدود یک کیلومتری روستایی به همین نام قرار گرفته است، در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ شمسی) و در طی یک عملیات شناسایی زمین کشف شد. گودین تپه در شمال شرقی رودخانه گاماسیاب واقع شده، شاید وجود همین رودخانه، باعث ایجاد این محوطه باستانی در هزاران سال قبل شده است. برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی، یک تیم حرفه ای باستان شناسی با رهبری فردی به نام “کایلر یانگ” به کرمانشاه سفر کردند تا این تپه را مورد کاوش و مطالعه قرار دهند.

کایلر یانگ و تیم باستان شناسی حرفه ایش، قدمت گودین تپه کرمانشاه را ۵۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح تخمین زدند.

پس از این حفاری ها، هفت دوره تاریخی برای گودین تپه در نظر گرفته شد. دوره هایی که قدیمی ترینشان به بیش از هفت هزار سال قبل باز می گردد. مساحت این تپه حدود ۱۴ هکتار است و از سطح زمین های مجاور حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد. از قدیمی ترین لایه این تپه، آثار زیادی بدست آمده اند. بقایای دیوارهایی خشتی و گاهی سنگی از خانه های آن دوران از آن جمله اند. سفالینه های کشف شده از گودین تپه کرمانشاه، امروزه در موزه های سراسر کشور نگه داری می شوند. این سفال ها توسط باستان شناسان به دو دسته سفال های خشن و سفال های ظریف تقسیم شده اند. سفال های خشن معمولا در درجه حرارت کم پخته می شدند و نقش و نگار گیاهی داشتند، در حالی که سفال های ظریف نقش و نگار کمتری داشتند و در درجه حرارت بالا پخته می شدند.

باستان شناسان همچنین از لایه های پنجم و ششم این تپه تاریخی، بقایای دیوارهای یک قلعه را کشف کردند که از چند اتاق تشکیل شده بود. از یکی از این اتاق ها، چهل و سه لوح گلی ارزشمند کشف شدند. پس از اینکه دانشمندان این الواح را مورد مطالعه خود قرار دادند، مشخص شد که گودین تپه کرمانشاه حدود ۵ هزار سال قبل، بازاری بوده که کالاهای شوش در آن فروخته می شده است. از لایه های چهارم، سوم، دوم و اول این مجموعه هم آثار تاریخی گرانبهایی بدست آمدند. مطالعه لایه دوم گودین تپه کرمانشاه مشخص کرد که در دوران مادها، حاکمی در یک قلعه در این مکان حکومت می کرده است. این قلعه مادی از خشت ساخته شده و درون آن تالاری بزرگ و ستون دار هم دیده می شود. دوره مادها را می توان آخرین دوره و لایه ای دانست که در این مکان کشف شده است.

 

 

 

 

بهترین فصل سفر به گودین تپه کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان های نسبتا سردسیر کشور محسوب می شود. در طول فصل زمستان، دمای هوا در این استان به شدت کاهش می یابد. الی گشت فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه را برای سفر به استان زیبای کرمانشاه و تماشای زیبایی هایش پیشنهاد می کند. سفر به کرمانشاه در طول فصل تابستان هم در میان گردشگران و طبیعت گردان بسیار رایج است.

 

 

 

 

مسیر دسترسی به گودین تپه کرمانشاه

گودین تپه در شمال دره کنگاور، شمال شرقی رودخانه گاماسیاب و شمال روستای تاریخی گودین کرمانشاه واقع شده است. به منظور دسترسی به این تپه باستانی، باید از شهر کنگاور وارد جاده همدان شوید و مسیر روستای گودین در شهرستان کنگاور را در پیش بگیرید. در نقشه زیر، می توانید محل قرار گیری روستای گودین در کرمانشاه را مشاهده کنید.

گودین تپه کرمانشاه فقط یکی از بیشمار آثار باستانی و جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه است. هر سال گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای دیدن این آثار به غرب ایران و استان کرمانشاه سفر می کنند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2