مسجد شازده کرمانشاه

مسجد شازده کرمانشاه

مسجد شازده کرمانشاه

این بنا نرسیده به میدان جوانشیر در محله تیمچه واقع گردیده و از آثار دوره قاجاریه است که در حدود سال ۱۲۳۷ ه-. ق توسط محمد علی میرزای دولت شاه بنا گردیده است . صحن مسجد، مستطیل شکل و مفروش به سنگ تیشه ای و نوساز است . در ضلع شمالی صحن، حسینیه ای نوساز و در اضلاع غربی و شرقی آن،کلاس ها و کانون فرهنگی قرار دارد . بخش اصلی مسجد در ضلع جنوبی واقع گردیده و شبستان ستوندار مستطیل شکلی است که پوشش طاق و گنبد آن بر روی ۲ ردیف ۴ ستونی و دیوارهای کناری گرفته است . ستون ها به صورت چهارگوش و به ابعاد ۳/۱×۳/۱ متر هستند که به کمک دیوارهای کناری، ۱۵ گنبد عرقچینی بنا را حمالی می کنند .

 

 

 

 

ازاره شبستان و ستون ها، آجری و بقیه سطوح شبستان، گچ اندود است . محراب بنا در میانه ضلع جنوبی واقع گردیده و با کاشی و سنگ مرمر پوشش یافته است . دهنه زاویه شمال – شرقی شبستان توسط درهایی از فضای شبستان مجزا شده و در آن، راه پله ای برای دسترسی به زیرزمین تعبیه شده است . این زیرزمین یا سرداب که در زیر شبستان و صحن مسجد قرار گرفته، با طاق های گهواره ای با خیز کم پوشش یافته و امروزه به عنوان انباری مورد استفاده است . از دیگر ویژگی های این بنا، آب انباری است که در میانه صحن ساخته شده و ورودی آن از داخل کوچه مجاور تعبیه شده است.

مسجد شازده یکی دیگر از مساجد معروف کرمانشاه است که افراد زیادی از این مسجد دیدن میکنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2