آبگرم معدنی قیه سویی سردابه اردبیل

آبگرم معدنی قیه سویی سردابه اردبیل
آبگرم سردابه اردبیل در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل  قرار گرفته، جایی که به دلیل خاصیت درمانی آبش چه بین خود اردبیلی‌ها و چه مسافران این شهر محبوب است. آبشار و آبگرم سردابه در روستایی به همین نام واقع شده . این منطقه با حدود ۷ چشمه آب معدنی گرم و آبدرمانی و آبشار ۳۰ متری‌اش از جاذبه های اردبیل است که حتما باید دید. هر ساله گردشگران زیادی ازاین منطقه دیدن می نمایند و  یک روز زیبا را رقم میزندد.

این مکان یکی از قشنگ ترین اماکن گردشگری اردبیل و ایران است.

 

 

               


چشمه آب گرم سردابه در یک کیلومتری شمال دهکده وکیل آباد در دره ای گسترده قراردارد. فاصله آن تا اردبیل تقریبا 24 کیلومتر است. آب این چشمه از کف استخر بزرگی که با گاز هیدروژن سولفوره همراه است از چندین شکاف طبیعی زمین بیرون می آید وارد استخر دیگری می شود و از آنجا به پایین دره جریان می یابد.

در فصل بهار بوی عطر گل ها حال و هوای خاصی به این محل می دهد، این آب گرم در سال های اخیر مدرن سازی شده و با ایجاد 2 مجتمع جداگانه پذیرای مسافران است.


ارتفاع چشمه از سطح دریا ۱۸۴۰ متر است و چشمه روی دامنه قرار دارد. ظاهر آب شفاف، کمی ترش مزه و بی رنگ است و کاتیون‌ های آن سدیم و کلسیم و از آنیون‌ های آن سولفات و بی‌ کربنات است.

هدایت الکتریکی آب چشمه برای ۲۰ درجه حرارت در حدود ۹۵۰ می‌ باشد و PH آن ۲/۵ و اسیدی است. ترکیب آب از نوع سولفاته کلسیک و گوگردی بوده و در اطراف چشمه، رسوبی از املاح سیلیسی، قلیایی خاکی و مختصری گوگرد دیده می‌ شود. آب این چشمه گرم و دارای مقدار قابل توجهی گاز کربنیک است.

به گفته کارشناسان، آب کانی سردابه آبی است گوگردی و نیمگرم که حرارت آن 5/36 درجه، هدایت الکتریکی آن برای 20 درجه حرارت 950 است. آب چشمه زلال است و مقدار آبدهی آن در حدود 15 الی 20 لیتر در ثانیه است.

روی سنگ های کنار استخر و سنگ های مسیر آب، اندکی رسوب نخودی رنگ دیده می شود که این رسوب، از املاح قلیایی و مختصری گوگرد تشکیل شده است.

علاوه بر آبگرم اصلی سردابه در این منطقه تعدادی آبگرم معدنی دیگر وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به یدی بولوک و چخماق سویی اشاره کرد. این آبگرم ها اغلب روباز هستند و امکانات اولیه را برای استفاده مردم ندارند.

 


 

از دیگر زیبایی ها این منطقه آبشار آن است، آبشار زیبای سردابه در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه(24 کیلومتری غرب اردبیل) در دامنه شرقی کوه سبلان در 25 کیلومتری غرب شهرستان اردبیل و در انتهای مسیر زیبای خشکه رود، سخاوت و وقار، آبی زلال را به مسافران هدیه می دهد. آبشار سردابه که از کوه 4811 متری سبلان سرچشمه می گیرد و از یک کوه کم ارتفاع در حاشیه آبگرم فرو می ریزد از دیدنی های جالبی است که در منطقه جلب توجه می کند.

در اطراف آبشار، علاوه بروجود غارهای مختلف، گیاهانی مانند خزه و سرخس و گیاهان آبزی دیگر دیواره های سنگی دیوار را سبز رنگ کرده اند.

 

پایین تر از آبشار محلی برای استراحت و ادای فرایض در نظر گرفته شده است. در مسیر دسترسی به آبشار تپه های سرسبز با مناظری بدیع از گل های رنگارنگ و دیم زارهای گندم شما را همرامی می کنند.

آبگرم معدنی سردابه که خاصیت درمانی دارد همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و توریست بومی و غیر بومی است. شهرت این محل بیشتر به دلیل وجود آبگرم معروفی است که اثرات شفا بخشی دارد. آبگرم سردابه یا ساری داوا برای بیماری‌ های یرقان و زردی خاصیت درمانی دارد و وجود این آبگرم به همراه آبشار زیبای آن هرساله پذیرای سیل مسافران به این منطقه زیبا که دارای طبیعتی بکر می باشد است.

 


 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2