مسجد صفی رشت گیلان

مسجد صفی رشت گیلان

مسجد صفی رشت

مسجد صفی رشت ، که نام دیگر آن مسجد شهیدیه است، یکی از مساجد تاریخی شهر رشت است. این مسجد در بافت قدیمی رشت، در محدوده‌ی بازار قرار دارد. دقیقا مشخص نیست این مسجد چه زمانی ساخته شده است اما گفته می‌شود شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شیخ زاهد گیلانی دوست بوده و به همین دلیل به گیلان سفر می‌کند و در محل فعلی چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود. این مسجد با شماره‌ی ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برخی از مورخان این مسجد را قبر محمدباقر میرزا ملقب به صفی میرزا پسر بزرگ شاه عباس اول می دانند که با بدخواهی اطرافیان پدر به دستور وی کشته شد و در این محل دفن شده است.برخی معتقدند علت نامگذاری این مسجد به شهیدیه قتل ناحق صفی الدین میرزا است.
مسجد صفی از اماکن مذهبی رشت طبق عبارتی که روی یک کاشی در داخل محراب دیده می شود در سال ۱۳۳۴ هجری قمری (۱۲۹۵ ه.ش) به دست حاجی یوسف کاشی ساز تجدید بنا شد.

 

 

 

 

در ضلع شمالی مسجد صفی رشت دو درب ورودی متوالی قرار دارد که اولین ورودی به صورت هلالی و از پروفیل و چوب در چند سال اخیر ساخته شده است.
سر در ورودی دوم و اصلی مسجد صفی از اماکن مذهبی رشت از دو قوس تشکیل شده که به قوس اول آیه اول سوره اسری و در قوس دوم حدیث ” و لایه علی بن ابی طالب حصنی ….” کاشی کاری شده است.
در قسمت جنوبی مسجد محراب و سه فلیپا به ارتفاع تقریبی ۴ متر و به قطر یک متر وجود دارد.
دو فلیپا از کف به ارتفاع یک متر با کاشی های لاجوردی کاشی کاری شده و فلیپا سوم به شکل زیبایی با سرستونی از گل و بوته گچ بری شده است. فاصله فلیپاها از همدیگر ۳ متر است

 

 

 

 

در محراب مسجد صفی از اماکن مذهبی رشت گچ بری های زیبایی به صورت آیات قرآن همراه با گل و بوته کار شده و در کاشی کاری های محراب تاریخ تجدید بنای مسجد به تاریخ۱۳۴۴ هجری قمری (۱۳۰۵ ه.ش) دیده می شود و گچ بری های مسجد و فلیپاها نیز به همین تاریخ است.
گلدسته مدور و آجری مسجد که در ضلع جنوبی آن قرار دارد مشخص ترین جلوه بیرونی مسجد صفی است. قطر گلدسته ۲ متر و سقف گلدسته چوبی با پوشش سفالین است. گلدسته یک راه پله برای بالارفتن و چند روزنه برای ورود نور دارد.
از دیگر بخش های دیدنی مسجد صفی از اماکن مذهبی رشت چاه صاحب الزمان (عج) به فاصله ۳ متری از جنوب غربی گلدسته است که از قدیم مورد احترام مردم منطقه و محل عرضه نذورات بوده است.

اگر به اماکن مذهبی علاقه دارید پیشناد میشود از این مسجد تاریخی و قدیمی دیدن نمایید.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2