امامزاده روشن آباد استان گلستان

امامزاده روشن آباد استان گلستان

امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن‌آباد در کنار جاده قدیمگرگان- کردکوی واقع شده است. در تاریخ طبری نام این امامزاده «روشنوا» آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است که نسبش به امام هفتم می‌رسد. بنای امامزاده یادگار معماری قرن ۹ هجری قمری و در میان باغی واقع شده است. مردم روستای اطراف از آن به‌عنوان قبرستان عمومی استفاده می‌کنند. بنای امامزاده به‌صورت برجی بلند و چندوجهی شامل رواق و حَرَم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار مدوّر است که پایین‌تر از گنبد مدوّر بام سفال‌پوش امامزاده است. در داخل صحن صندوق چوبی نفیسی به ارتفاع یک متر و طول ۳ متر و عرض ۱/۵ متر دیده می‌شود که در ضلع‌های کناری آن منبت‌کاری زیبایی به‌کار برده شده است و روی این صندوق ۷ سوراخ وجود دارد که مردم نذورات خود را داخل آن می‌اندازند. در این بنا مقبره دو تن به نام‌های ابراهیم و محمد که برادران امام هشتم بودند نیز وجود دارد

 

 

 

 

چهاردهم فروردین ماه هر سال جمعیت زیادی از ناحیه کردکوی تا گرگان برای گردش و زیارت در این محل تجمع می‌کنند و مراسمی از قبیل اسب‌سواری، کشتی‌گیری و شرط‌بندی و بازار روز در این مکان دایر می‌باشد.امامزاده روشن‌آباد نام بنای امامزاده‌ای است که در حدود15 ‪. کیلومتری بین راه گرگان به کردکوی در نزدیکی روستای سرکلاته کفشگیری و دورود محله در وسط باغ مشجر و قبرستانی به همین نام واقع شده‌است

 

 

 

 

این بنا دارای بقعه بوده که دارای رواق و حرم چهار گوش و گنبد ساقه‌دار و مدور است. ساختمان اصلی این بنا به قرن نهم هجری قمری تعلق دارد.دو لنگه در نفیس آن تاریخ سال هشت صد و شصت و پنج هجری قمری را دارد. این بنا در نتیجه تعمیرات دوره‌های بعد به صورت جدیدی درآمده‌است. صندوق روی مرقد دارای تاریخ هشت صد و هفتاد و پنج هجری قمری است و نام سازنده آن، استاد حاجی عبدالله که به خط رقاع بر روی آن حک شده‌است. این بنا تحت شماره سیصدو پنجاه و هشت به ثبت تاریخی رسیده‌است.

 

 

 

 

قدیمی‌ترین وقفنامه موجود در استان گلستان متعلق به امامزاده عبدالله و فضل‌الله روشن‌آباد است. این وقفنامه در ماه ذیقعده سال ۹۰۰ هجری قمری بوده و واقف آن «امیر سید رضی‌الدین» است. در کنار این امامزاده مزار علما (از جمله مقبره آیت‌الله روشنی یساقی) و شهدای اطراف نیز وجود دارد.

دیدن از این امامزاده را به علاقه مندان به اماکن مذهبی توصیه میشود.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2