سد وشمگیر استان گلستان

سد وشمگیر استان گلستان

سد وشمگیر

سد وشمگیر به نام یکی از حکمرانان زیاری سده ۴ هجری قمری، در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی گرگان و در محلی به نام سنگ سوار، بر روی رودخانه گرگان‌رود، در سال ۱۳۴۹ ساخته شده است. این سد دارای یک مخزن اصلی با طراحی اولیه ۶۰ میلیون مترمکعب و سه منبع ذخیره است که ذخیره اول با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمکعب، همزمان با احداث سد، تعبیه و ساخته شده است و ذخیره دوم با ظرفیت ۱۲ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۶۳ احداث و ذخیره سوم با ظرفیت ۶ میلیون مترمکعب است. هدف اولیه احداث سد، تنظیم و تقسیم ۳۲۵ میلیون مترمکعب آب زراعی سالانه برای آبیاری ۲۵۰۰۰ هکتار اراضی تحت کشت است. ولی در حال حاضر آب قابل تقسیم، سالانه ۱۷۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی و منظور می‌شود. این مجموعه که قابل دسترسی برای همگان است، استعداد فراوانی برای توسعه گردشگری و برنامه‌های آموزشی و بازدیدهای دسته جمعی دارد.

 

 

 

 

سد گلستان درشهرستان گنبد کاوس در حدود12 کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس بر رودخانه گرگان رود احداث گردیده است. سد گلستان از نوع سدهای خاکی همگن می باشد و شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه های شرق استان سرچشمه می گیرد.استان گلستان از مناطق سیل‌خیز ایران می‌باشد. از جمله اقدامات انجام شده جهت کنترل سیل در این استان احداث سدهای گلستان و بوستان بر روی رودخانه گرگانرود می‌باشد. هدف از احداث آن توسعه اراضی ساحل راست گرگانرود با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 5600 هکتار خالص اراضی، کمک به بهبود اراضی فعلی شبکه آبیاری سد وشمگیر معادل 9200 هکتار و کنترل و مهار سیلاب‌های مخرب سالانه می‌باشد.

 

 

 

 

ارتفاع سد گلستان از پی 25متر وارتفاع از کف رودخانه 17 متر، طول تاج سد 1367 متر، ضخامت تاج سد در پی 200 متر وعرض تاج 10 متر است و حجم مخزن در تراز نرمال 56 میلیون متر مکعب می‌باشد.طراحی اولیه و ظرفیت تنظیم و نیز توان عبور آب کانال های آبیاری شبکه سد گلستان برای 60 درصد غلات و 40 درصد کشت تابستانه (ذرت) بوده است. آبیاری حدود 2050 هکتار از اراضی حد فاصل سد گلستان  و سد وشمگیر بر اساس کشت پنبه از اهداف دیگر سد می باشد.استفاده دو منظوره از مخزن سد برای پرورش ماهی هم زمان با استفاده از آب جهت زراعت، طی چند سال متوالی به صورت آزمایشی انجام گرفت.

 

 

 

 

ایستادگی سد گلستان در برابر سیل های سال های اخیر هر چند موجب پیشگیری از خسارات فراوانی به استان گردیده ولی باعث شده است که حدود 24 میلیون متر مکعب از حجم ذخیره آن با رسوب پر شده وحجم ذخیره سازی سد کاهش یابد.

اگر به استان گلستان سفر کردید سایت سی تی مهر پیشنهاد میکند حتما از این سد دیدن فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2