امامزاده آق امام استان گلستان

امامزاده آق امام استان گلستان

امامزاده آق امام

این زیارتگاه بر قله ی کوه آق امام و در 6 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان آزادشهر واقع شده است. و متعلق است به حضرت محمد ابن زید ابن اسماعیل ابن حسن بن علی بن ابیطالب ( ع ) که با بردارش حسن معروف به ‹‹ داعی کبیر ›› در سال 250 هـ . ق سلسله ی زیدیه علویان را در طبرستان ( مازندران ) فعلی تشکیل دادند.امامزاده آق امام در بالای تپه ای گنبدی شکل به نام کوه آق امام در شمال شرقی شهر آزادشهر ، این مقبره متعلق به محمدبن زیدبن اسماعیل علوی است که دومین امیر مقتدر ، فاضل و نیکو سیرت علویان طبرستان و گرگان قدیم می باشد.این امام زاده از شمال به جاده ی بین المللی آزادشهر – مشهد و روستای ترکمن نشین قزلجه و از جنوب به روستای نوده و از مشرق به روستای سیدآباد نیلی و از غرب محدود به زمین های زراعتی است.امامزاده آق امام این منطقه به صورت کوهی منفرد از سلسله جبال البرز است که در هنگام ورود اسلام دارالمرز، نامیده می شد و شاخه ای از مسیر کاروانی جاده ابریشم از این ناحیه می گذشت ، و ارتباط سکنه این نواحی با جنوب ایالت قومس ( کومش ) شاهرود و دامغان مرتبط می شده، و به دروازه گرگان مشهور بوده است. فاصله مقبره از جاده آسفالته حدود ۳ کیلومتر است.

 

 

 

 

فرزندان زید

حسن و محمد بن زید علیهما السلام دو برادر بودند که در مدینه دیده به جهان گشودند. پدرشان زید فرزند محمد بن اسماعیل بن حسن بن علی بن الحسن بن علی بن ابیطالب و مادرشان دختر عبداله بن عبیداله الاعرج بن، حسین الاصغر بن علی بن حسین بن علی ابن ابیطالب است.امامزاده آق امام پس از شهادت زید بن علی بن الحسین در کوفه و یحیی فرزند او در خراسان، که منجر به ظهور سایر نوادگان امام حسن و حسین (ع) در نواحی دیگر گردید، جمعی از سادات به بلاد دیلم و گیلان و پاره ای نیز عازم نقاط دیگر از جمله حجاز ، یمن ، آذربایجان ، اصفهان و ری گردیدند.این دو نفر نیز مانند دیگر مهاجران آل ابی طالب از مدینه به ری آمدند و مدت مدیدی را در آن جا گذراندند.

 

 

 

 

حکام طاهری طبرستان

در سال ۲۵۰ ه.ق به علت تظلم حکام طاهری طبرستان و به علت زهد و پارسایی، که در رفتار سادات و علویان ولایت که به آن نواحی پناه آوردند، حسن بن زید علوی را که مردی ، شجاع و عالم بود به عنوان داعی کبیر و رهبر خود بر گزیدند و پس از غالب شدن بر حکام طاهری، حسن بن زید به پشتیبانی سرداران دیلم و اسپهبدان جبال ساری را تختگاه خود ، ساخت و حکومت علویان با قیام حسن بن زید در طبرستان آغاز شد ، و امامت زیدیه بر وفق مذهب شیعه در کل طبرستان جاری گردیدحسن بن زید، پس از فتح ری ، گرگان و طبرستان دردفع راهزنان دریایی روس که ، در آبسکون پیاده شده بودند جدی تمام نمود.

دیدن از این مکان مذهبی را به گردشگرانی که به استان گلستان سفر میکنند توصیه میکنیم.

 

 

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2