تالاب آلماگل استان گلستان

تالاب آلماگل استان گلستان

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل در زبان محلی به معنی دریاچه سیب است . این تالاب بین المللی با مساحت ۲۱۰ هکتار و حجم آب ۵ میلیون متر مکعب، در شمال تالاب آجی گل قرار دارد. تالاب آلماگل تقریباً به شکل چهارگوش است. تالاب بین المللی آلماگل با عمق متوسط ۲ متر و حداکثر ۴ متر، یکی دیگر از تالاب های بخش داشلی برون است . ارتفاع این تالاب از سطح دریا های آزاد منفی ۴ متر می باشد . آلماگل دریاچه‌ای غنی از مواد مغذی است که شوری آب آن کمتر از دوتالاب آلاگل و آجی گل است.محیط اطراف تالاب آلماگل استپی است که در آن تپه‌ های کم ارتفاع شنی نیز دیده می ‌شود. این تالاب در جمع آوری آب های ناشی از سیلاب های فصلی نقش قابل توجهی دارد.

 

 

 

 

پرندگان: تالاب بین المللی آلماگل زیستگاه مناسبی است برای زمستان گذرانی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله کشیم گردن سیاه، باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، اردک تاجدار، اردک سرسفید، خوتکا، چنگر، چوب پا، خروس کولی، تلیله کوچک، آبچلیک، کاکایی، قوی گنگ، غاز پیشانی سفید وعقاب دریایی دم سفید می ‌باشند.ازبین این پرندگان اردک سرسیاه، سیاه کاکل و تاجدار جزو گونه ‌های در حال کاهش هستند. 

 

 

 

 

ماهیان و دیگر جانوران تالاب: در تالاب آلماگل ۳ گونه ماهی شامل کلمه ،سیاه ماهی و یرنوس جزو گو نه های بومی است. از بین این گونه‌ ها ماهی کلمه و اسبله از ماهیان در تهدید نابودی می باشند. گونه های دیگری نظیر آمور و …غیر بومی هستند. همچنین “لاک پشت برکه‌ای، لاک پشت خزری، لاسرتای سبزخزری، آگامای خورشیدپرست، مار آبی، کفچه مار و افعی” نیز از جمله جانورانی هستند که در اطراف تالاب آلماگل دیده شده اند.

 

 

 

 

گیاهان: از نظر گونه‌ های گیاهی نیز حدود ۸۰ درصد پراکندگی و گسترش پوشش گیاهی تالاب آلماگل در قسمت شرق و شمال شرقی آن می ‌باشد و گونه‌ های مختلف گیاهان آبزی درآن وجود دارد. نظیر “چنگال آبی، بومادران آبی، جگن، نی، هفت بند، آلاله آبی و لویی گیاهان محدوده تالاب نقش قابل توجهی در کنترل و جلوگیری از فرسایش اراضی مجاور به هنگام بروز سیلاب دارند که ازعمده ‌ترین آنها میتوان به علف شور، جارو ترکمنی، گزشاهی، خارشتر، یولاف وحشی و…اشاره کرد.

 

 

 

 

مخاطرات تالاب بین المللی آلماگل

گردشگری نابخردانه بزرگترین تهدید منطقه گردشگری است. اگر چه این تالاب تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است ولی به منظور بهره برداری های گردشگری ، در اختیار شهرداری اینچه برون قرار گرفته است. شهرداری اینچه برون به سلیقه خود اقدام به معرفی و کاشت درختانی نظیر کاج و صنوبر و گیاهان تزیینی غیر بومی به این تالاب کرده است. در نتیجه این شهرداری با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر لطمه زدن به زیست بوم طبیعی این تالاب و حاشیه های آن، و نیز نابود سازی کارکرد های اصلی و مهم این تالاب زیان جبران ناپذیری به این پدیده مهم از جنبه بین المللی زده که نشان از پایمال کردن تعهد نسبت به پیمان بین المللی تالاب ها دارد.کانال کشی یکی دیگر از معضلات که در به هم زدن تعادل طبیعی تالاب بین المللی آلماگل موثر بوده است. 

 

 

 


امروزه گردشگری در محدوده این پدیده های طبیعی بسیار شکننده بویژه در مناطق خشک، می بایست با نگاه کاملا حفاظتی انجام شود که لطمه ای به اکوسیستم تالاب واردنیاورد به عنوان مثال نور پردازی، شرایط زندگی موجودات تالاب ها را با مخاطرات جدی رو برو می سازد و یا ایجاد استراحتگاه های موقت و سفره خانه های سنتی و غیر سنتی در تعارض با شرایط حفاظتی آنها قرار می گیرد و نابودی آنها را سرعت می بخشد.تالاب آلماگل در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون واقع شده است. مساحت آن بالغ بر ۲۰۰ هکتار می‌باشد و عمق آن از ۱ تا ۳ متر در نقاط مختلف، متغیر است.

تالاب آلماگل استان گلستان با فضای زیبا و دل انگیز خود هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2