شهرستان کردکوی استان گلستان

شهرستان کردکوی استان گلستان

کردکوی

کردکوی یکی از زیباترین شهرهایاستان گلستان است که به دلیل داشتن آثار تاریخی و طبیعت سرسبز طرفداران زیادی دارد و یکی از هدف‌های گردشگری محسوب می‌شود.کردکوی شهری در غرب استان گلستان و در شمال ایران است. این شهر مرکز شهرستان کردکوی بوده و در ۲۹ کیلومتری گرگان قرار گرفته است. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۳۸۲۴۶ نفر بوده است. زبان محلی مردم این شهرستان مازندرانی است. کردکوی در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از شهرهای گردشگر پسند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. آب و هوای معتدل کردکوی در تابستان و جنگل‌های انبوه آن که تا ارتفاع ۴۰۰ متری را پوشانده اند، زمین‌های کشاورزی شهر و چمن‌زارها و جاهای دیدنی مثل رود و آبشار و...، جزو مکان‌های زیبا و جاهایی است که باید به آن سفر کرد و از نزدیک آن را دید

 

 

 

 

کشاورزی از ارکان اصلی اقتصاد این شهرستان به شمار می‌رود. از محصولات مهم کشاورزی پنبه، گندم، برنج و سویا است. شهرستان کردکوی دارای مراتع غنی جنگلی و چمن‌زارهای ییلاقی است. به سبب حاصل‌خیزی منطقه و توسعه کشاورزی بیشتر صنایع این شهرستان در رابطه با محصولات کشاورزی تاسیس شده‌اند. از مهم‌ترین صنایع این شهر می‌توان به کارخانه پنبه پاک‌کنی، صابون‌سازی، روغن‌کشی، شالی‌کوبی، چوب‌بری، و خوراک ماکیان و نئوپان را نام برد. صنایع دستی این شهرستان حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی هستند. پوشش گیاهی این شهرستان با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. کوهپایه‌ها، زمین‌های زراعتی توام با چمن‌زارها در کردکوی گسترده شده‌اند. در ارتفاعات پایین کردکوی درختان ممرز، انجیلی، توسکا، آزاد، لرگ، در ارتفاعات متوسط آن درختان راش، ملچ، نمدار، افرا و در ارتفاعات بالاتر آن درختان ارس، بلوط و سرو کوهی می‌رویند.

 

 

 

 

کردکوی در مجاورت تمیشه قرار گرفته که در اساطیر شاهنامه بنای آن را به فریدون نسبت داده‌اند. آنچه از شهر کردکوی در منابع تاریخی دیده می‌شود، مربوط به دوره افشاریه است. نادرشاه هنگام گذشتن از اورامانات، طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند برای تجهیز سپاه و مقابله با ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند به کردکوی فرستاد. منطقه کردکوی منطقه‌ای مهاجرپذیر بوده است و از جاهای مختلف ایران به آنجا کوچ کرده‌اند. اما در حال حاضر، زبان مردم این منطقه مازندرانی است. این مردمان که از اصیل‌ترین طوایف مازندران بوده‌اند در دوره قاجار به کردکوی آمده‌اند. در زمان قاجاریه، برخی از طوایف کرد عراق هم که برای مقابله با افغان‌ها توسط نادر به کاشان و اصفهان کوچ داده شدند به کردمحله مهاجرت کردند.

 

 

 

 

شهر کردکوی دارای آثار تاریخی و گردشگری بسیاری است به همین سبب یکی از روستاهای هدف گردشگری نیز شناخته می‌شود. نام بردن از دیدنی‌های کردکوی به طور کامل در یک نوشتار امکان پذیر نخواهد بود. این دیدنی‌ها اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعددی را دربر می‌گیرند. از اماکن مذهبی شهر کردکوی نیز متعدد هستند. می‌توان گفت در حدود ۵ امامزاده در شهر کردکوی واقع شده است. از آثار باستانی این شهر هم می‌توان میل رادکان، دیوار و شهر تمیشه را نام برد. از جاذبه‌های طبیعی کردکوی هم می‌توان به منطقه حفاظت شده جهان نما، دهکده ییلاقی درازنو، آبشار شادان اشاره کرد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه‌ها بیشتر می‌پردازیم.

 

 

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2