حسابداری چیست؟

حسابداری چیست؟

حسابداری چیست؟ یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و مدیران شرکت ها و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارش های این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حساب ها می باشد. برای مثال یک حسابدار تجربی نمی تواند بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد. از سوی دیگر یک حسابدار متخصص، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه‌هایی استفاده نماید تا استفاده بهینه کند و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد و مجموع این فعالیت ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است.

 

چرا حسابداری؟

امروزه بسیاری از کسب و کارها ، موسسات و سازمانها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند . از مهمترین مشکلات می توان رکود اقتصادی و امور مالی را نام برد؛ که در این شرایط کسب و کارها و موسسات نیاز بیشتری به علم حسابداری و امور مالی نسبت به گذشته دارند. پرواضح است که نقش حسابداران پررنگ تر از قبل خواهد بود. درگذشته مسائل و امور حسابداری توسط خود مدیر صورت می گرفت و آنان به ندرت به مشکلات حسابداری برخورد می کردند . اما امروزه مسائل کسب و کارها خیلی پیشرفته تر از قبل شده است و پارامترهای جدیدی به وجود آمده است. از دیگر مشکلاتی که امروزه کسب و کارها با آن درگیرند می توان به تغییر روند مالیاتی و قوانین جدید و پیچیده تر شدن و علمی شدن بسیاری از مسائل اشاره کرد. پس برای رفع این مشکلات و یا بررسی امور مالی و حسابداری باید دانش کافی و به روزی داشت.

امروزه با توجه به قوانین مالیاتی، یک مدیر یا یک کاسب نمی تواند به تنهایی این نیاز و مشکل را برطرف کند و اگر از فردی باتجربه و خبره به عنوان حسابدار برای امور مالی خود استفاده نکند، متقبل ضرر و زیان های میلیونی و هنگفتی خواهد شد. بطور کلی یک فرد کاسب برای جلوگیری از متضرر شدن، علاوه بر استفاده از ابزار باید از فردی مناسب و ماهر که مسلط به علم حسابداری است، نیز استفاده کند. این اتفاق یک چرخه ی برد برد است، از یک طرف فرصت برای حسابداران بوجود آمده و از طرف دیگر منجر به افزایش دقت فرد کاسب می شود.


 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
1 دیدگاه

کاربر 18 1397/05/08 13:39:28
خیلی عالی بود ممنون
0
0
0

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2