عمارت سرای روشن استان تهران

عمارت سرای روشن استان تهران

عمارت سرای روشن تهراندر سال ۱۳۱۱ با معماری فوق العاده ساخته شده است. عمارتی که امروزه تبدیل به یکی از آثار تاریخی مهم در پایتخت ایران شده است. این بنا که به عنوان یک مرکز تجاری مهم و پرفت و آمد و با الهام از نوع معماری ” گوتیگ” ساخته شده است.

 

 

 

 

معماری که اگر در مقابلش بایستید بی شک محو هیبت و نمای منحصربه فردش خواهید شد. این معماری با شکوه که پس از مدتی تخریب شد توسط یکی از معروف ترین مهندسین ایرانی یعنی مهندس صفا منش” در دهه هفتاد احیا و باز سازی شد و چهره زیباتری را به خود گرفت. بنا که محصول تلفیق معماری مدرن و سنتی است جلوه خاصی را به خیابان ناصر خسرو بخشیده است.

 

 

 

 

وجود فرشته های نیمه برهنه در این مکان خبر از تاثیر معماری اروپایی در دوره پهلوی می دهد. وجود اهورا مزدا که نماد دوره هخامنشیان است در این ساختمان نشان دهنده معماری سنتی ایرانی به کار رفته در سرای روشن است. تزیینات ستون ها و مجسمه ها که الهام گرفته از معماری ” باروک” است، بیانگر معماری اروپایی به کار رفته در ساختمان سرای روشن می باشد. کاشی کاری های سنتی که مخصوص هنر ایرانی است، به بهترین شکل در این بنا به کاررفته تا به عنوان نماینده معماری ایرانی در زیبا سازی بنا سنگ تمام گذاشته باشد.

 

 

 

 

با قدم زدن در این بنای سنتی- مدرن به خوبی می توانید تاریخ یک قرن پیش را لمس و از نزدیک مشاهده کنید. بازار سرای روشن از چند مغازه و حیاط بزرگ تشکیل شده است که با وجود مرمت و باز سازی، بازهم نشانه هایی از خرابی را می توان در داخل بازار مشاهده کرد. رونق این بازار که دیگر مثل گذشته نیست در طبقات مختلف ساختمان به خوبی قابل مشاهده است.

 

 

 

 

زیرزمینی بسیار بزرگ نیز در این بازار وجود دارد که امروزه تبدیل به انباری برای اجناس شده است. هرچند که که از رونق کسب و کار این بازار کم شده، اما هم چنان دید و بازدید از این معماریی باشکوه از رونق نیفتاده و تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی تهران شده است. نماد هایی که بر پیکره این بنا حک شده همگی حامل پیامی مهم از گذشته دور می باشد اما ایوان ها و ستون های بسیار بلند این عمارت از شاخصه های مهم زیبا شناسی بنا به شمار می رود.

 

 

 

 

تصاویری که می توان در این بنا مشاهده کرد شامل: خورشید بالدار، پیکر بالدار، تزیینات و طرح های رنگا رنگ و جذابی است که به زیبایی بی نظیر ساختمان کمک شایانی کرده است. تزیینات آجری دیوار های بیرونی و داخلی بنا، نمونه ای دیگر از معماری هنرمندانه ایرانی می باشد که در این بنای ایرانی- اروپایی به خوبی قابل مشاهده است. اگر به رشته و هنر معماری علاقه دارید یا رشته معماری را برای تحصیل انتخاب کرده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به این عمارت بزنید زیرا این مجموعه که بر اساس روش های علمی و اصولی بنا شده است مانند یک دانشگاه، دنیایی از علوم مهم، اساسی و ملموس را در رابطه با هنر معماری در خود جای داده است.

 

 

 

 

نحوه دسترسی به عمارت سرای روشن

عمارت سرای روشن در یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران واقع شده است پس بهتر است که گزینه ماشین شخصی را رها و با مترو یا اتوبوس به این خیابان قدم بگذارید. شما می توانید از ایستگاه پانزده خرداد که در خط یک مترو قرار دارد سوار مترو شوید و بعد از ده دقیقه بدون خستگی و کلافگی ناشی از ترافیک تهران به خیابان ناصر خسرو برسید، و پس از چند دقیقه پیاده روی و مشاهده بافت قدیمی این خیابان به عمارت باشکوه سرای روشن قدم بگذارید. همچنین می توانید با اتوبوس، ابتدا به میدان امام خمینی(ره) بروید و از انجا خود را به خیابان سرای روشن برسانید. آدرس بازار سرای روشن: بنا در میانه خیابان ناصر خسرو و در نزدیکی کوچه مروی قرار دارد.

دیدن از این ساختمان جالب را به همه گردشگران پیشنهاد میکنیم.

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2