چرا حسابداری به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است؟

چرا حسابداری به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است؟

اگر شما اطلاعی از عرضه و تقاضا داشته باشید متوجه خواهید شد که این نیاز از طرف مدیران و صاحبان کسب و کار تبدیل به تقاضا شده است و آن‌ها به دنبال حسابداران ماهر می‌گردند که در این شرایط فرصت و بستر عالی برای فارغ التحصیلان ایجاد شده است. نتیجه ی این اوضاع نشان می دهد که حسابداران وضعیت شغلی بهتری نسبت به سایر فارغ التحصیلان رشته های دیگر دارند و آینده بازار کار حسابداری در ایران بسیار روشن است. این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم بسیار مورد توجه است. تخصصی شدن و رقابت بین شرکت های دنیا همچنین برای محاسبه ی بهای تمام شده ی کالاها و خدمات، رشته ی حسابداری را به یکی از پرمخاطب ترین رشته ها تبدیل کرده است.

فرصت‌های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می‌گیرد و با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تدریس می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته‌ها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

گستره ی فرصت های شغلی حسابداری

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

1- حسابداری 

فارغ‌التحصیلان  رشته حسابداری می‌توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

  1. حسابداری دولتی: در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذی حساب
  2.  حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی
  3.  حسابداری بانکها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانک ها
  4.  حسابداری مالی: در کلیه شرکت ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی
  5.  حسابداری صنعتی: در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی
  6. حسابداری بیمه: در موسسات بیمه

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری، ایفای نقش نمایند.

2- حسابرسی 

 فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در بند الف در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند:

 حسابرسان داخلی: 

 این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می‌دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

 حسابرسان مستقل: 

 این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکت ها یا سازمان ها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می‌باشند.

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2