ارگ تاریخی ناتل استان مازندران

ارگ تاریخی ناتل استان مازندران

ارگ تاریخی ناتل، امام زاده شاهزاده رضا کیا سلطان، بقعه ابو عبدالله ناتلی به عنوان استاد ریاضی ابوعلی سینا از جاذبه تاریخ ناتل است که آن را از دیگر روستاهای مازندران متمایز می‌کند.

 

 

 

 

ناتل در روزگارانی شهری آباد و پر اهمیت بود؛ اما هم اکنون نام روستایی بسیار زیبا در شهرستان نور است که استادانی چون ابوعبدالله ناتلی ( استاد ریاضی ابو علی سینا) و دکتر پرویز خانلری ناتلی شاعر و زبان شناس و استاد ادبیات فارسی را پرورانده است.

 

 

 

 

شهر تاریخی ناتل در قرن سوم هجری تا قرن نهم هجری، شهری بسیار آباد بود و اهمیت آن به حدی است که در برخی دوره‌ها هم چون سده‌های هفتم و هشتم هجری، ولیعهدنشین حکومت "رستم‌دار" بود. با توسعه ناتل شهر واتاشان نیز در قرن هشتم هجری در شرق ناتل ایجاد شد .

 

 

 

 

در کاوش‌های باستان‌شناسی اشیائی مربوط به پیش از اسلام در ناتل یافته شده است. بنا بر گزارش‌های تاریخی احتمالا نیمی از این شهر در زیر دو روستای ناتل و خوریه مدفون شده و نیمی دیگر در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته است.

 

 

 

 

باستان شناسان معتقدند شهر باستانی ناتل با وقوع سیلابی عظیم، که لایه‌ای رسوبی به قطر سه تا چهار متر بر جای گذاشته، مدفون شده است. در دوره صفوی با توجه به موقعیت مکانی و نواحی جنگلی منطقه، قلعه‌ای در این منطقه بنا شد. پلان قلعه‌ کشف شده مدور بوده، و به منظور افزایش توان دفاعی گرداگرد آن خندقی حفر شده بود. مصالح اصلی ساخت این بنا را قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای با ابعاد متوسط و بزرگ و آجر تشکیل می‌دهند که در کف‌سازی و دیوار به کار رفته‌اند. باستان‌شناسان هم‌چنین آثاری از جمله بقایای معماری متفاوت از بنای قلعه، سفال‌های شاخص قرن سوم و چهارم و مُهر شیشه‌ای کتیبه‌دار به خط کوفی در محوطه باستانی ناتل، در دهستان "ناتل کنار علیا" در شهرستان نور، کشف نموده‌اند.

امیدواریم با دیدن از این قلعه تاریخی و زیبا لحظات خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2