موزه دکتر حسابی استان تهران

موزه دکتر حسابی استان  تهران

خانه موزه دکتر حسابی تهران، در اواخر سال ۱۳۷۱ در منزل مسکونی وی واقع در خیابان تجریش افتتاح گردید. خانه‌ای در میدان پروفسور حسابی با نمایی از آجرهای قدیمی، دیوارهایی بلند و سقفی شیروانی که با دیدن تابلوی نصب شده بر بالای در چوبی و سبز رنگ آن حسابی روح و جانتان تازه می‌شود.

 

 

 


تابلویی مزین به شعری زیبا از سعدی شیرازی با این مضمون” به جان زنده دلان سعدیا که ملک وجود/ نیارزد آن که دلی را ز خود بیازاری”. این خانه قدیمی متعلق به سال ۱۳۱۰ بوده و موزه در طبقه سوم، ضلع غربی منزل جناب دکتر قرار دارد. این موزه، با دارا بودن مساحتی برابر با ۴۰ متر مربع که تمام وسایل شخصی ایشان از سوزن و هدیه‌های کوچک مانند تابلوی خط و صنایع‌دستی گرفته تا مدارک تحصیلی و علمی جناب دکتر را در خود جای داده است.

 

 

 

 

حتی می‌توانید لباس‌ها، شانه، خودکار، مدال‌ها، نشان‌ها، دفتر یادداشت و وسایل دست‌ساز این مرد بزرگ را نیز در این موزه مشاهده کنید. با دیدن عکس‌های خانوادگی، اسباب‌بازی نوه‌ها و فرزندان جناب پروفسور واقعا سر ذوق می‌آیید. مدیریت این مجموعه بر عهده جناب آقای فریدون پیدا همکار و دوست قدیمی دکتر حسابی می‌باشد. گفتنی است که بازدید از این موزه به صورت رایگان بوده و از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر می‌توانید از آن دیدن کنید.

 

 

 

پروفسور سید محمود حسابی، زاده سال ۱۲۸۱ هجری شمسی از پدر و مادری تفرشی در تهران هستند. پدر دکتر جناب معز السلطنه مردی سرشناس بوده و مادر گرامی‌شان خانم گوهرشاد حسابی بانوی بسیار متشخصی بودند. ایشان در سن ۱۷ سالگی، مؤفق به کسب مدرک کارشناسی ادبیات شده و درحالی‌که تنها ۱۹ سال داشتند مدرک کارشناسی خود را در رشته زیست‌شناسی دریافت کردند.

 

 

 

 

پس از این مؤفقیت‌ها، ایشان مدرک مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه بیروت اخذ کرده و در رشته‌هایی نظیر ریاضیات، ستاره‌شناسی و پزشکی نیز تحصیلات عالیه خود را گذراندند. اما پروفسور حسابی از پا ننشسته و همچنان به تحصیل در رشته‌های حقوق، ریاضی و نجوم می‌پردازند. ایشان در رشته مهندسی برق دانشگاه پلی تکنیک و فیزیک دانشگاه سوربن نیز تحصیل کرده‌اند.

 

 

 

 

تأسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی، دانشکده فنی دانشگاه تهران، اولین رصدخانه نوین، مرکز زلزله‌شناسی و اولین ایستگاه هواشناسی از مهم‌ترین خدمات افتخارات جناب آقای دکتر می‌باشند. پروفسور حسابی، با انتشار مقاله‌ها و کتاب‌های بی‌شماری از جمله بی‌نهایت بودن ذرات، مؤفق به دریافت بالاترین نشان فرانسه یعنی لژیون دونر شدند.

 

 

 

 

از جمله مهم‌ترین عناوین شغلی دکتر حسابی می‌توان به عضو پیوسته فرهنگستان ایران، رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران و اولین رئیس شرکت نفت ایران اشاره کرد.
آدرس: خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک، خیابان دکتر پروفسور حسابی، پلاک ۸.
شماره تماس: ۲۲۰۲۰۰۶-(۰۲۱)

موزه دکتر حسابی واقع در پایتخت است که هرساله مخاطبان خاص خودش را دارد.

 

 

 

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2