موزه علی اکبر صنعتی استان تهران

موزه علی اکبر صنعتی استان تهران

موزه «علی‌اکبر صنعتی» که از بهترین گنجینه‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود، آثار نفیسی را از این هنرمند به نمایش گذاشته است.موزه «علی اکبر صنعتی» در سال ۱۳۵۲ به دست استاد علی اکبر صنعتی ساخته شده و در روز ۲۴ آبان سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.این موزه پس از ۳ سال مرمت و بازسازی در شهریور ماه ۹۶ درهای خود را به روی مخاطبانش گشوده است.

 

 

 

 

 

 

ساخت متروی تهران و باز شدن یکی از درهای ایستگاه متروی امام خمینی (ره) زیر ساختمان موزه صنعتی باعث شد به بهانه احتمال ریزش ساختمان این موزه به حالت تعطیل در بیاید. موزه صنعتی بعد از ۷ سال تعطیلی و ۳ سال مرمت، جزء نادر بنا‌هایی است که از صفر تا ۱۰۰ مرمت شده است.

 

 

 

 

بنای موزه استاد علی‌اکبر صنعتی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده می‌شود و در اصل به عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می‌شود که به مدت ۵ سال فعالیت‌های این مرکز در ساختمان موزه انجام می‌شده و لذا از این منظر، این بنا نماد آغاز فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر محسوب می‌شود.

 

 

 

 

 «علی‌اکبر صنعتی» نقاش و مجسمه‌ساز و تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نامش ثبت شده است: موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران).صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصر جدید ایران است او شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود.وی نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آنها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود.

 

 


 

موزه صنعتی دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهره‎ها و موزه مردم‌شناسی است.«علی اکبری» مدیر موزه‌های جمعیت هلال احمر در مورد انتقاد برخی‌ها به نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی تشریح کرده است:

افراد زیادی به این موزه می‌آیند که جانباز و معلول هستند ولی با موزه خاطره دارند و مشتاق هستند که از طبقه دوم هم بازدید کنند. از همین رو موزه استاد صنعتی اولین موزه‌ای است که در آن آسانسور نصب شده است.

 

 

 

 

این موزه در ضلع شمال غربی میدان توپخانه قرار دارد و یکی از مکان‌های دیدنی مرکز شهر تهران است.

هرساله گردشگران و مسافران زیادی از این موزه دیدن میکنند.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2