موزه ماشین‌های اداری سفیر استان تهران

موزه ماشین‌های اداری سفیر استان تهران

خیابان ایرانشهر تهران و خیابان‌های اطراف آن، تبدیل به یکی از مراکز خرید ماشین های اداری و فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ جامع این وسایل در برندهای مختلف روز دنیا شده است. میان این فروشگاه‌ها، مجموعه‌ سفیر توانسته موزه‌ای خصوصی و مجموعه‌ای ارزشمند از اولین ماشین های اداری دنیا را جمع‌آوری کند. ماشین هایی با قدمتی در حدود ۱۵۰ سال که جزو اولین نمونه‌های تولید شده‌ این ماشین‌ها در دنیا بوده است.

 

 

 

 

نحوه‌ی شکل‌گیری موزه‌ ماشین های اداری سفیر

با شنیدن نام موزه، شاید در وهله‌ اول تداعی موزه‌ای دولتی به ذهنمان خطور کند؛ اما این موزه که بیشتر به آن خواهیم پرداخت، یکی از معدود موزه‌های خصوصی در تهران است که با تلاش و کوشش آقای فرشاد کمال‌خانی جمع‌آوری شده است. ایشان در طی سفرهای خود به اقصی‌نقاط جهان و برحسب علاقه و ذوق، گنجینه‌ای شخصی و ارزشمند را گردآوری کرده است.

موزه ماشین های اداری سفیر دارای ۸۰ اثر ارزشمند از ماشین های اداری و دیگر ابزارها است که برخی از آن‌ها قدمتی ۱۵۰ ساله دارند. همچنین در زمره‌ اولین ماشین های اداری به‌کارگیری شده به‌شمار می‌روند. ایشان در سال ۱۳۸۷ تصمیم به رونمایی از آثار خود و افتتاح موزه ماشین های اداری سفیر می‌گیرند و این موزه را بدون هزینه برای بازدید عموم دایر می‌کنند.

 

 

 

 

گشتی کوتاه در محیط موزه ماشین های اداری سفیر

موزه ماشین های اداری سفیر متشکل از فروشگاه، شرکت، کافه و موزه است. در خیابان ایرانشهر و در نبش خیابان کلانتری کافه‌ای تماشایی به نام کافه‌تایپ قرار دارد. درون این کافه انواع ماشین های تایپ و اداری قدیمی برای تزئین به نمایش گذاشته شده است.

فروشگاه و موزه ماشین های اداری سفیر بالای ساختمان کافه واقع شده است. در پیاده‌رو سرسبز و مجاورت کافه‌تایپ، دربی کوچک قرار دارد که با هماهنگی با مجموعه و کافه، مسئول موزه شما را برای بازدید راهنمایی می‌کند. موزه در پایین ساختمان و کافه قرار گرفته است.

 

 

 

 

شما با پایین رفتن از چندین پله در سمت راست وارد محوطه‌ای کوچک می‌شوید. در این محوطه در ویترینی مخصوص با نورپردازی زیبا، چندین اثر از ماشین های اداری و تایپ قرار داده شده است. در انتهای این محوطه دربی آهنی قرار دارد که وارد اتاق اصلی موزه می‌شوید.

 

 

 

 

اطراف اتاق چندین ویترین ایستاده تعبیه شده که درون آن‌ها وسایلی بسیار قدیمی و ارزشمند قرار گرفته است. وسایل و ماشین هایی منحصربه‌فرد که قسمتی از تاریخ و انقلاب تکنولوژیک جهان را شرح می‌دهند.

این وسایل را شاید در فیلم‌های قدیمی هم مشاهده نکرده باشید. نمونه‌های اولیه‌ای از ماشین‌ها و تکنولوژی که در بین تمام مجموعه‌های دنیا، کم‌نظیر است. ویترین‌ها و محیط، نورپردازی ویژه‌ای دارند که می‌توانید با تغییر آن‌ها و خاموش کردن نورهای اضافه، آثار را با جلوه‌ای زیباتر مشاهده و عکاسی کنید.

 

 

 

 

برخی از آثار با ارزش در موزه‌ ماشین های اداری سفیر

در این موزه با انواع ماشین‌ها و وسایلی که در محیط اداری آن دوره مورد استفاده قرار می‌گرفت، آشنا می‌شویم. آثار ارزشمندی چون دستگاه تلگرافی که محصول سال ۱۹۰۸ در کشور سوئد است. ماشین های تحریر کیبوردی، در موزه که محصول سال ۱۸۹۷ و ۱۹۰۰ در کشور آمریکا است. اولین‌بار این ماشین‌ در سال ۱۸۷۸ ساخته شد و تمامی ماشین‌تحریرهای موجود در موزه، جزو ابتدایی‌ترین و منحصربه‌فردترین ماشین‌تحریرهای موجود در دنیا است.

 

 

 

 

دستگاه ساعت‌زنی که محصول سال ۱۹۲۸ در کشور آمریکاست. این دستگاه به‌منظور ثبت ساعت ورود و خروج کارکنان، کارمندان و همچنین نظامیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. ماشین تحریر نوت‌موسیقی که محصول سال ۱۹۵۳ در کشور آمریکا است. دستگاه پرفراژ چک که محصول سال ۱۸۸۸ آمریکاست. این دستگاه برای بالا بردن اعتبار چک و دیگر اسنادمالی و همچنین جلوگیری از جعل آن کاربرد داشته است. دستگاه پُلی‌کُپی که محصول سال ۱۹۰۸ در کشور آمریکا است. این دستگاه در اواخر نیمه‌ دوم قرن نوزدهم میلادی برای کپی کردن اسناد مورد استفاده قرار می‌گرفت. دستگاه پلی‌کپی موجود در گنجینه یکی از نمونه‌های اولیه و موفق در این زمینه است.

 

 

 

 

دو مدادتراش که محصول سال ۱۸۹۰ و ۱۹۰۶ در کشور آمریکا است. این وسیله در سال ۱۸۸۰ ساخته شد و نمونه‌های موجود در موزه جزو مدادتراش‌های اولیه به حساب می‌آیند. دستگاه تلفنی که محصول اوایل‌قرن 20‌میلادی در کشور آمریکا است. صندوق‌پول که محصول سال ۱۹۱۱ در کشور آمریکا است.

صندوق موجود در گنجینه‌ موزه ماشین های اداری سفیر یکی از دستگاه‌های اولیه‌ پرداخت پول است که به‌طور خلاقانه ساخته شده است. در این موزه ماشین‌حساب‌ها و چرتکه‌ای نیز قرار دارد که با اشکال به‌خصوصشان، برای محاسبات در اواخر قرن 19 ساخته شده‌اند. این شرحی مختصر از آثار موجود در موزه سفیر است.

 

 

 

 

آدرس و دسترسی به موزه‌ ماشین های اداری سفیر

این موزه‌ ارزشمند در بلوار کریم‌خان‌زند، خیابان ایرانشهر، نبش ضلع‌ شمال‌غربی خیابان کلانتری، شماره‌ ۲۳۲ واقع شده است. برای دسترسی به این موزه می‌توانید ابتدا به‌وسیله‌ وسایل نقلیه‌ عمومی، توسط خط چهار مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی خط آزادی-تهران‌پارس در ایستگاه میدان فردوسی پیاده شوید.

سپس پیاده‌رو شمال خیابان انقلاب را به سمت شرق طی کنید تا به خیابان ایرانشهر برسید. با بالارفتن از این خیابان و دقایقی پیاده‌روی، به تقاطع خیابان کلانتری می‌رسید. در سمت شمال‌غربی این چهارراه موزه ماشین های اداری سفیر قرار گرفته است.

همچنین از طریق اتوبوس‌های آزادی-هفت‌تیر در ایستگاه هفت‌تیر پیاده شوید و مقداری در پیاده‌رو جنوب بلوار کریم‌خان به سمت غرب حرکت کنید تا به خیابان ایرانشهر برسید.


 

 

 

با اندکی پیاده‌روی به خیابان‌کلانتری و مجموعه‌ سفیر خواهید رسید. اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه‌ شخصی را دارید از سمت غرب و شرق توسط خیابان آزادی به میدان فردوسی برسید. سپس شمال میدان، خیابان قرنی را تا خیابان کلانتری طی کرده و خیابان کلانتری را به سمت غرب داخل شوید. مقداری جلوتر در سمت شمال چهارراه ایرانشهر موزه ماشین های اداری سفیر واقع شده است.

از شمال شهر نیز، در انتهای بزرگراه مدرس به میدان هفت‌تیر و سپس بلوار کریم‌خان رسیده و در این بلوار از کنار پل کریم‌خان حرکت کرده تا به خیابان ایرانشهر در طرف مقابل بلوار برسید. همچنین از سمت شمال می‌توانید از انتهای بزرگراه چمران، قبل‌از میدان توحید توسط دوربرگردان وارد جنوب‌به‌شمال بزرگراه چمران شوید.

 


 

 

مقداری جلوتر وارد خیابان باقرخان و در این خیابان، وارد خیابان قریب شوید. در ابتدای خیابان قریب، بلوار کشاورز را تا انتها پیش‌روی کرده و پس از عبور از میدان ولیعصر (عج) وارد بلوار کریم‌خان خواهید شد. در انتهای این بلوار با حرکت از کنار پل کریم‌خان، وارد خیابان ایرانشهر شوید. مجموعه‌ سفیر در ابتدای شمال‌غربی چهارراه خیابان کلانتری واقع شده است.

برای آشنایی با فرهنگ و هنر ایران، بازدید از موزه‌ها تنها راه نیست؛ بلکه شما می‌توانید به کتابخانه ملی ایران مراجعه کرده و با کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون آشنا شوید. کتاب‌های کتابخانه ملی ایران به زبان‌ها مختلف و به فرمت‌های گوناگون بوده و می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند.

تلفن: ۸۸۳۲۰۳۲۰ – ۰۲۱

این موزه از جاذبه های تاریخی است که هرساله مخاطبان خاص خودش را دارد.

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2