موزه هنرهای ملی ایران استان تهران

موزه هنرهای ملی ایران استان تهران

موزه هنرهای ملی ایران مکانی برای حفظ و احیای ارزش اصیل هنرهای ملی و سنتی ایران است.موزه هنرهای ملی به‌عنوان اولین موزه تخصصی کشور، در حال حاضر ۲۷۱ آثار ارزشمند هنری را از قرن ۱۲ هجری شمسی تاکنون در رشته‌های نگارگری، مینیاتور، زری‌بافی، گبه و فرش، معرق و منبت، خاتم‌کاری و کاشی‌کاری را در خود جای داده است.

این موزه در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک، ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شده است.موزه هنرهای ملی ایران در سال ۱۳۰۹ شمسی با تلاش و کوشش مرحوم حسین طاهرزاده بهزاد که خود از هنرمندان و نقاش و طراح نقشه قالی و مینیاتور بود، شکل گرفت.

 

 

 

 

در زمان فتحعلی شاه، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه، باغ بزرگی بود که از شمال تا خیابان هدایت فعلی و از جنوب تا میدان بهارستان گسترده بود.در حال حاضر از آن باغ و قصر فقط حوضخانه‌ای باقی مانده که تبدیل به موزه هنرهای ملی شده است.

ساختمان موزه به نام حوضخانه باغ نگارستان از بناهای دوره قاجار است که در عهد فتحعلی شاه در جنوبی‌ترین قسمت قصر و باغ نگارستان ساخته شده و مجموعه قصر و کاخ باغ نگارستان به دست دو تن از معماران زبده آن دوران استاد عبدالله خان و استاد آقاجانی اصفهانی بنا شده است.نام موزه از نام باغ برداشته شده و چون این محل حوضخانه بوده، به حوضخانه باغ نگارستان نیز معروف است.

 

 

 

 

طرح بنای حوضخانه به شکل علامت «بعلاوه» با چهار شاه‌نشین بی در و پنجره اطراف است که به درون باغ راه دارند.در داخل موزه هنرهای ملی تا نیم قرن پیش، حوض دایره شکل بزرگی از سنگ مرمر، میان ستون‌ها قرار داشت که از دل این ستون‌ها آب به داخل حوض فواره می‌کرد که این صحنه چشم‌انداز زیبایی را به وجود می‌آورد.

 

 

 

 

همچنین در سال ۱۳۰۹ شمسی حسین طاهرزاده بهزاد موزه هنرهای ملی و اداره هنرهای ملی را تحت عنوان مدرسه صنایع قدیمه به انگیزه احیا و تجدید حیات هنرهای ملی و سنتی ایرانی بنیاد نهاد که بدین ترتیب مدرسه صنایع قدیمه (موزه هنرهای ملی) کانون حفظ و احیای ارزش اصیل هنرهای ملی و سنتی ایران شده است.

 

 

 

 

شادروان استاد هادی تجویدی که خود معلم آبرنگ در مدرسه کمال‌الملک بود نیز در آزمونی که میان چند تن از هنرمندان ازجمله استاد حسین بهزاد و استاد نائب در رشته مینیاتور ایران به عمل آمد، به‌عنوان نخستین معلم مینیاتور مدرسه انتخاب شده است.

سقف گنبدی حوضخانه برشانه چهار ستون سنگی استوار است. این مجموعه دربرگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در همه سال‌های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب، خاتم، کاشی‌کاری، قالی‌بافی، پارچه‌بافی، زری‌دوزی، مخمل‌بافی، میناکاری، قلم‌ زنی و معرق است.موزه هنرهای ملی در سال ۱۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

قدمت چند هزار ساله فرهنگ ایرانی را می توان در یک مجموعه گردآوری شده کوچک به نام موزه «هنرهای ملی ایران» بازیابی کرد که هویت فرهنگی این دیار را در قالب نقاشی‌های مینیاتور به تصویر کشیده است.

استاد طاهرزاده بهزاد در سال ۱۲۶۶ه. ش در شهر تبریز و خانواده ای روحانی به دنیا آمد و به گفته خود او، فرزند پدر دنیا دیده، کتابخوان و جدی، در تربیت اولاد (بخصوص عبدالحسین) بود. استاد از سنین کودکی علاقه زیادی به هنر نقاشی داشت.

 

 

 

 

او در سال ۱۳۰۸ ه.ش نخست به ریاست نقشه‌کشی موسسه قالی و سپس به ریاست صنایع قدیم و هنرستان هنرهای زیبا منصوب شده است. سپس موزه هنرهای زیبا (هنرهای ملی) را تأسیس، و مدّت چندین سال در تهیه تابلوهای بزرگ و تزئینات کاخ مرمر و کاخ‌های دیگر سعی و کوشش فراوانی نمود.علاقه‎مندان می‌توانند همه روزه به‌ جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۸ الی ۱۶ از موزه «هنرهای ملی ایران» بازدید فرمایند.

موزه هنرهای ملی ایران باقدمت چند هزار ساله که دارد فرهنگ ایرانی را به نمایش گذاشته است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2