پیست آبعلی استان تهران

پیست آبعلی استان تهران

آبعلی شهری در استان تهران است. این شهر در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند قرار دارد. شهر آبعلی در ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ با تصویب مجلس از ادغام روستای آبعلی از توابع بخش رودهن شهرستان دماوند در استان تهران با روستای مبارک‌آباد و نقاط جمعیتی سرپولک و قایم‌محله (قاپوزمحله) از توابع همین بخش تاسیس شد.

ویژگی‌هایی نظیر، آب گرم، اماکن مقدس (امامزاده هاشم) و… این منطقه را متمایز از پیست‌های دیگر ایران کرده است.

این شهر چند شهرک و چند روستا به نام شهرک مدرس، شهرک هزار دشت و شهرک برق و روستاهای با نام قائم محله، مبارک‌آباد دارد. از جمله آثار تاریخی و باستانی آبعلی می‌توان سنگ دروازه و هتل آبعلی را نام برد. هتل آبعلی که در زمان رضاشاه بنا شده، امروزه در حال تخریب است. این شهر چندین چشمه آب معدنی دارد و از چشمه‌های آب معدنی برای دو کارخانه دوغ استفاده می‌شود.

 

 

 

 

شاید هنوز دوغ آبعلی را به خاطر داشته باشید، دوغی که سنبل نوشیدنی سالم ایرانی بود و در هر مغازه‌ای شیشه‌های حاوی دوغ گازدار آن به چشم می‌خورد. منشا این دوغ همان شهر آبعلی در نزدیکی تهران است. اگر به آبعلی بروید هنوز هم می‌توانید این نوشیدنی را نوش جان کنید، البته طمع و مزه قدیم‌ها را ندارد.

پیست آبعلی

در نزدیکی شهر آبعلی کوهی دقیقا در جوار جاده هراز و در جهت شرقی- غربی گسترده شده که دامنه همواری دارد. همین شاخصه‌ها کافی بود تا برف‌های این دامنه دیرتر از جاهای دیگر آب شده و محلی مناسب برای ورزش اسکی فراهم کند. خصوصا این منطقه به دلیل اینکه از هوای بسیار مطلوبی در تابستان برخوردار بود و همچنین در گذرگاه اصلی یعنی جاده تهران و شمال کشور قرار داشت عده زیادی از ورزشکاران آشنایی با منطقه آبعلی داشتند.

 

 

 

 

پیست اسکی آبعلی از اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفندماه مناسب برای ورزش اسکی است. از سال ۱۳۳۲ بالابرهای مخصوص در این پیست نصب شد و از این نظر قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است. هم اکنون نیز این پیست دارای تله کابین، تله سیژ و هشت تله اسکی است.

در کنار پیست، برای پارک اتومبیل پارکینگ بزرگی قرار گرفته است. هر چند در روزهای تعطیل ظرفیت آن تکمیل و مجبور هستید اتومبیل خود را کنار جاده پارک کنید. کلاس‌های آموزشی مختلف برای آموزش اسکی برای رده‌های مختلف سنی در این پیست وجود دارد. تجهیزات مبتدی و حرفه‌ای اسکی نیز به فروش می‌رسد یا اجاره داده می‌شود.

 

 

 

 

آبعلی دارای یک تله کابین، پنج تله اسکی بشقابی و سی و سه تله اسکی چکشی است، که به سی و سه بخش پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست تربیت بدنی تقسیم می‌شود. ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر است. طول فصل اسکی در این پیست از اواسط دی تا اواسط اسفند ماه متغیر است. این پیست از لحاظ امکانات رفاهی دارای شش رستوران و یک هتل است.

در نزدیکی آبعلی آبشار آب مراد، سد لتیان و آبشار کمرد قرار گرفته است.

 

 

 

 

چگونه به پیست اسکی آبعلی برویم؟

پیست اسکی آبعلیدر ۴۵ کیلومتری شهر تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. این پیست که در نزدیکی شهر آبعلی و امامزاده هاشم واقع شده است دارای امکاناتی نظیر تله سیژ، تله اسکی، پارکینگ، آموزش اسکی، رستوران و...  است.

از شرق تهران دو راه اصلی برای رسیدن به استان مازندران وجود دارد. این دو راه که به «جاده فیروزکوه» و «جاده هراز» (امامزاده هاشم) معروف‌اند از شهر بومهن آغاز شده و به ترتیب به قائم‌شهر و آمل می‌رسند. شهر آبعلی و پیست اسکی آبعلی در ابتدای جاده هراز و در راه آمل واقع شده است.

برای رسیدن به پیست اسکی آبعلی از شرق تهران (اتوبان‌های افسریه، همت، بابایی و یا خیابان دماوند) وارد جاده آبعلی شوید. با طی ۴۰ کیلومتر و گذشتن از جاجرود و پردیس به شهر بومهن می‌رسید. جاده سمت چپ (به طرف آمل) وارد جاده هراز شده و پس از طی ۱۵ کیلومتر و گذشتن از شهر رودهن و آبعلی به پیست اسکی آبعلی می‌رسید.

یکی دیگر از پیست های استان تهران پیست آبعلی است که هرساله مسافران داخلی و خارجی زیادی دارد.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2