تنگه واشی استان تهران

تنگه واشی استان تهران

تنگه واشی یاتنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۷ کیلومتری شهرفیروزکوه قرار دارد. کلمه «واش» در زبان گیلکی به معنای «چمن» است.تنگه واشی در فصل تابستان میزبان بسیاری از گردشگران است که با تهیه تدارک لازمه برای یک پیاده‌روی نزدیک به ۳ کیلومتری در دل کوه و درون رود به آبشار زیبای ۱۵ متری برسند.

در نزدیکی این آبشار هم رستوران و تفرجگاه کوچکی قرار دارد. همه ساله تور‌های یک روزه بسیاری به سمت تنگه واشی حرکت می‌کنند و به دلیل طبیعت خاص آن از طرفداران زیادی بر خوردار است.مسیر پیاده‌روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می‌شود.

 

 

 

 

بخش اول: از ابتدای تنگه واشی شروع به حرکت می‌کنید در حالیکه کل مسیر را تقریبا تا زانو در آب هستید. پس از حدود ۲۵۰ متر به ابتدای دشت ساواشی می‌رسید که می‌توانید آن‌جا استراحت کنید و خودتان را برای باقی مسیر آماده کنید.

بخش دوم: پس از استراحت و صرف نهار دوباره شروع به حرکت می‌کنید. حدود ۱۷۰۰ متر پیاده‌روی در دشت ساواشی دارید تا به تنگه‌ی دوم یا همان «سا» برسید.

بخش سوم: از ابتدای تنگه‌ی دوم تا رسیدن به آبشار هم حدود ۸۰۰ متر را باید طی کنید.

پیاده‌روی در دل طبیعت تنها جذابیت تنگه واشی نیست. این مکان در واقع یک اثر تاریخی هم محسوب می‌شود.

 

 

 

 

کتیبه‌های دوره قاجار در تنگه واشی

یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند. هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نام‌های حجارباشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد.

 

 

 

 

کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا ۱۸۵ ساله‌است به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است، اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نموده‌است.

در صورتی که تصمیم دارید به تنگه واشی سفر کید حتما از داشتن وسایل لازمه جهت پیاده روی در آب و خیسی اجتناب نا پذیر و لذت بخش آن اطمینان حاصل نمایید.

 

 

 

 

وسایل لازم برای تنگه واشی

لباس مناسب

کفش و یا دمپایی مناسب

آب آشامیدنی

غذا

کیسه زباله

کلاه و عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

اگر زود خسته می‌شوید،سوار اسب شوید!

 

 

 

 

ابتدای مسیر یا در طول عبور از تنگ به محلی‌هایی برمی‌خورید که افسار اسب، قاطر یا سایر حیوانات باربر را در دست دارند. این چارپایان کسانی را که نمی‌خواهند خیس شوند یا نمی‌توانند در جریان آب حرکت کنند از تنگ عبور می‌دهند.

 

 

 

 

در طول رودخانه نوردی‌تان احتمالا به این اسب‌ها برمی‌خورید؛ از آن‌ها نترسید. با احتیاط از مسیرشان فاصله بگیرید و با ایجاد سروصدای ناگهانی باعث ترس‌شان نشوید. چه سوار بودید و چه پیاده خیال‌تان راحت باشد که آن‌ها صد‌ها بار این مسیر را پیموده‌اند و در حرکت‌شان به شما آسیبی نمی‌زنند. علاوه بر امکان سواری سبک و تفریحی، حضور این حیوانات به حمل بار افراد بومی و کسانی که دچار آسیب‌دیدگی پا یا خستگی شده‌اند کمک می‌کند.

 

 

 

 

آدرس تنگه واشی کجاست؟

برای رفتن به تنگه ساواشی باید در کیلومتر ۲ جاده فیروزکوه – تهران وارد یک جاده فرعی شده و پس از طی کردن ۱۰ کیلومتر ، روستای جلیزجند را خواهید دید. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده‌است. بعد از عبور از روستای جلیزجند و طی ۴٫۵ کیلومتر در جاده‌ای که میان دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی شروع می‌شود.

 

 


 

سوغات ساواشی

یکی از سوغاتی‌های روستای جلیزجند یا همان ساواشی "دوغ پنج گیاه” است. این دوغ محلی حاوی گیاهان معطر آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی است. رب آلوچه و لواشک ترش هم از دیگر سوغاتی‌های تنگه واشی است.

 

 

 

 

همچنین دمپایی‌های بند دار برای راهپیمایی در آب هم از جمله مواردی است که در کمتر جای دیگری میتوانید یافت کنید.

در تنگه واشی گیاه کمیاب باریجه که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد می‌روید. چیدن باریجه به دلیل کمیابی آن جرم است و پیگرد قانونی دارد.

تنگه واشی استان تهران، با طبیعت زیبا و آب و هوای خنک و دلپذیر پذیرای طبیعت گردان و گردشگرانی از سراسر کشور است.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2