غار نزل استان کهگیلویه و بویر احمد

غار نزل استان کهگیلویه و بویر احمد

غار نزل که از جاهای دیدنی شهرستان چرام واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد است در ۴۵ کیلومتری جاده دهدشت باغچه سادات در پشت کوه نور در منطقه جوی خانه واقع شده است. محل دهانه غار رفته و پس از ۱۶ ساعت تلاش در نهایت تا عمق حدود ۲۱۰ متری پیشروی داشتند که برای اکتشاف بیشتر، داشتن تجهیزات غواصی ضروری است.برای رفتن به این غار عظیم یش از ۴۰ عدد رول نصب و ۳۳۰ متر طناب نیاز است و تجربه کافی .شامل دو حلقه چاه طبیعی است که محل جمع شدن سیلاب های عظیم زمستانی و آب ناشی از ذوب برفهای این منطقه می باشد.

 

 

 

 

چاه شمالی نزل دارای دهنه ای به قطر ۵ متر و عمق بیش از ۶۰ متر می باشد که توسط آب راه های کوچکی به چاه جنوبی که در فاصله ای حدود ۳۰متری آن قرار دارد متصل می شود.چاه جنوبی که دارای چند دهنه به قطر های ۱۰،۱۵و۵ مترمیباشد که عمیق ترین طول آن حدود ۷۰متر می شود.به گفته بعضی از شاهدان محلی درون این چاه ها بصورت غار ادامه دارد که جای بررسی بیشتر و تخصصی تر دارد. قسمت اعظم این اثر زیبای طبیعی به دلیل عدم بررسی زمین شناسی هنوز نا شناخته مانده وجا دارد که توسط زمین شناسان و غار نوردان مورد بررسی و مکاشفه هرچه بیشتر قرار گیرد که مطمعنا به کشف زوایای پنهان زیادی از این غار منجر می شود.

 

 

 

 

با تلاش‌های یک گروه غارنورد زوایای پنهان غار شگفت‌انگیز نزل در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد.این غار از گذشته‌های دور تاکنون به دلیل وجود منابع آب محلی مناسب برای اتراق عشایر بوده و آب های جاری در دهانه‌های این غار باعث سیراب شدن عشایر تشنه و دام آنها می‌شد.گفتنی است پیش از این نیز افسانه‌های متعدد در مورد این غار و زوایای پنهان آن باعث شد که غار نزل همواره به یکی از سوژه‌های اصلی افسانه پردازان و قصه‌سرایان منطقه جویخانه تبدیل شود، از نی چوپانی که پس از افتادن در غار نزل سر از چشمه کورسای تنگ پیرزال در آورد تا وجود اجنه و ارواح در این غار تنها گوشه‌ای از افسانه‌هایی است که در مورد این غار معروف ولی گمنام از نسل‌های گذشته تا به امروز سینه به سینه نقل شده است.

 

 

 

 

این پرسش‌های بی‌جواب در مورد عمق و شیوه تشکیل این غار عظیم از گذشته تا کنون بی‌جواب مانده بود تا اینکه در سال۹۴ یک هیئت غارنوردی با همکاری سعی کردند برای کشف زوایای پنهان این غار افسانه‌ای دست به‌کار شوند.در حین بررسی خود در کمال شگفتی متوجه موضوعی عجیب شدند و آن اینکه در مقطعی از تاریخ برخی از انسان‌ها این غار عظیم و هولناک را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

غار نزل عجیب همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و علاقمندان به تاریخ میباشد .

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2