امامزاده بابا احمد استان کهگیلویه و بویر احمد

امامزاده بابا احمد استان کهگیلویه و بویر احمد

امامزاده بابا احمد در روستایی به همین نام در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است، از زیبایی‌های درخور توجه این بنا معماری گنبد آن است که پلکانی طراحی شده است.امامزاده بابا احمد یکی از آثار تاریخی روستای بابا احمد در شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. چون شاخصه‌های معماری  این اثر تاریخی با معماری دوره سلجوقی همخوانی دارد، این اثر را به دوره سلجوقیان نسبت داده‌اند. امامزاده بابا احمد در تاریخ دوم آبان ماه ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۵۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شده و به ثبت رسید. روستای بابا احمد در میان دره‌ای گرم و خشک، در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر لیکک قرار گرفته است. این روستا از شمال به رودخانه گدارتختی، از جنوب به آبادی «زورآزما»، از مغرب به روستای اسلام‌آباد و از مشرق به روستای تیرداری محدود می‌شود.در مورد شجره‌نامه امامزاده بابا احمد این نکته مشخص است که وی را با نام سید احمد کبیر نیز می‌شناسند. این درحالی است که بقعه سید احمد کبیر در ۴۰ کیلومتری جنوب ایذه است. بدیهی است که اسناد و اطلاعات محلیان به مراتب از اطلاعاتی که برخی باستان‌شناسان می‌دهند متنوع‌تر است، بنابر اعتقاد و روایات اهالی روستای بابا احمد، امامزاده مزبور از احفاد حضرت امام موسی بن جعفر می‌دانند. راویان محلی نقل می‌کنند: امامزاده سید احمد در منطقه ابوالفارس رامهرمز بوسیله «حارث» نامی کشته شد و توسط غلام باوفایش از آن منطقه منتقل و در مکان فعلی دفن شده است.

 

 

 

 

امامزاده بابا احمد(ع) که به عنوان نگین انگشتر این روستا می‌درخشد، در ضلع غربی این روستا قرار دارد. بنای این زیارتگاه تاریخی در محوطه ای باز در مجاور جاده ارتباطی شهر لیکک و منطقه ابوالفارس  و باغ ملک واقع شده که اطراف آن را دیوار نسبتاً بلندی محصور کرده است . درب ورودی بنا به دو جهت شرق و غرب برای وارد شدن به محوطه و ورودی ساختمان جدید که از آجر ساخته شده به سمت شمال باز می شود .

ساختمان امامزاده دارای یک گنبدخانه است که بقعه در وسط آن توسط ضریح آلومینیومی محافظت می‌شود و در بالای قسمت بیرونی ساختمان، گنبدی خوش ترکیب و پلکانی با ارتفاع بیش از ۱۲ متر از کف تا نوک آن استوار شده است. درب جلوی گنبدخانه اتاق شبستان است که بصورت یک ایوان در ابعاد ۶در۴ متر ایجاد شده که دو طرف آن با کاشی معمولی تزئین شده است .

 

 

 

 

گنبد امامزاده در میان درخنتان نخل ظاهری  جذاب دارد روستای بابا احمد تعدادی چشمه زلال دارد و در اطراف آن نی‌ها و علف‌های بلند است.  با توجه به اهمیت معماری این بنای تاریخی تمام تلاش کارشناسان در اداره کل این سازمان و شهرستان بهمئمی حفظ و نگهداری این بنای تاریخی است.صاحب کتاب «خوزستان‌، کوه‌گیلویه، ممسنی» گنبد خوش ترکیب و عمارت قدیمی این بقعه را چنین توصیف می کند:« ... گنبد مطبق پلکانی بقعه دارای ۱۳ مرتبه است و یک ایوان طویل در جبهه شمالی رو به حیاط گشوده است که طول تقریبی آن ۲۰ متر است . در روبروی ناظر به ایوان یک کریاس کوچک و یک طاق ضربی پیش و پس بزرگ‌تر بعد از آن قرار گرفته که به مانند شبستان عمارت است و گوشواره گفش کن در مدخل آن است. ضریح چوبی نسبتاً نفیسی نیز از دوران قاجار در وسط مقبره قرار دارد.

 

 

 

 

روی قبر، تزئینات گچ‌کاری و نقش گچی نصر من الله و فتح القریب به چشم می‌خورد ... » در ضلع غربی این بنا دو اتاق بزرگ انباری شکل قرار دارد. در قسمت جلوی درب ورودی، محوطه‌ای باز وجود دارد که در ایام تاسوعا و عاشورا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین بخش این ساختمان، گنبدخانه است که در وسط آن ضریح امامزاده واقع شده است. دیوارهای قدیمی بیرون این مکان در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی با آجرنما، نماکاری شده است.به کار رفتن نقش امامزاده در آثار هنری این خطه نشان از این دارد که معماری امامزاده بابا احمد(ع) بهمئی برای اهالی روستا و شهرستان اهمیت خاصی دارد.

این مورد را می‌توان در حاشیه‌های گلیم‌های دست بافت زنان بهمئی به وضوح مشاهده کرد. در سال‌های اخیر، هیات امنای امام‌زاده بابا احمد (ع) در شهرستان بهمئی، در اقدامی غیرقانونی بنای تاریخی و مذهبی امامزاده که مربوط به دوره پهلوی بود را به بهانه تعمیر، تخریب کردند. این اثر تاریخی بجای مانده از دوره سلجوقی بود و هرگونه اقدام مرمتی در آن باید با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور صورت می‌گرفت نه اینکه خودسرانه اقدام به تخریب آن می‌کردند. این درحالی است که طبق قانون هر اثری که ثبت ملی شده باشد غیرقابل تخریب است.پس از تخریب امامزاده، مرمت آن از سر گرفته و از نو ساخته شد. ساخت و مرمت این اثر تاریخی با حفظ گنبد اصلی آن در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

این مکان زیارتی و سیاحتی که در فضایی دلنشین واقع شده است همه ساله در روزهای تعطیل، هدف زیارت بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2