قلعه نادر استان کهگیلویه و بویر احمد

قلعه نادر استان کهگیلویه و بویر احمد قلعه نادر بهمئی با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی ،کوهستانی و صعب العبور بودن و تسلط بر مناطق اطراف تا شهرستان های همجوار در استان خوزستان، از دیرباز مورد توجه خان ها و حاکمان این منطقه بود.این قلعه باستانی و با شکوه در شمال غربی شهر لیکک استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است  و در قدیم دژی نظامی محسوب می شد ؛اطراف این قلعه توسط کوه های نسبتاً مرتفع و تپه های کوچک محصور است و فقط یک یا دو راه برای صعود به قلعه وجود دارد.

معماری قلعه نادر در 8 طبقه طراحی شده است، بروی طبقه اصلی آن ساختمان هایی از گچ و ساروج  برای مقامات فرماندهی ساخته شده که پی ها و آثار آن هم اکنون وجود دارد و عرض دیوارهای آن به یک و نیم تا دو متر هم می رسد.

 

 

 

 

در طبقات پایین تر حوض های آب، محل استراحت نگهبانان و اسبهایشان و نیز یک قبرستان وجود دارد.

این قلعه مورد استفاده داعیان اسماعیلی قرار گرفت، حتی نام قلعه در منابع آنها به قلعه ی الناظر یا کلات النظیر معروف است؛ابوحمزه اسکاف ارجانی از رهبران اسماعیلیه، قلعه نادر را به همراه چند منطقه دیگر در سال 496 (ه ق) مرکز حکومت خود قرار داد.اگر بر فراز قلعه نادر نشسته و دقایقی به فکر فرو رویم که بر فراز یک منطقه صعب العبور و در ارتفاعاتی که انسان با تمامی امکانات کوهنوردی به سختی می تواند به آن صعود کند، چگونه می شود یک قلعه ساخت و دیوارهایی با این عظمت استوار کرد، می توان این شیوه معماری را شاهکاری باستانی و در نوع خود بی نظیر توصیف کرد.

 

 

 

 

آثار به جای مانده از ستونهایی که در مسیر قلعه از جنس سنگ و ساروج ساخته شدند، شگفتی باستان شناسان را دوچندان می کندضریب امنیتی این قلعه شباهت زیادی به کاخ هگمتانه پادشاهان ماد که دارای 7 دایره تودرتو بوده، دارد ؛برای رسیدن به این قلعه فقط یک راه باریک اسب رو وجود داشت و اگر تصور کنیم حاکم یا خانی از دست دولت یاغی شده و در این قلعه جای گرفته باشد، باید از چند مانع گذشت تا به او رسید.در دوره وزارت جنگ و نخست وزیری رضاخان این قلعه پناه گاه یکی از شورشیان مخالف رژیم  طاغوت بود.درمورد زمان تخریب و علت آن هنوز تحقیقاتی صورت نگرفته است اما به احتمال زیاد بعد از دوره افشاریه و شروع دولت قاجار و با توجه به ساختن قلعه های داخل شهر توسط خان های بهمئی، این قلعه نیز تخریب و متروک شده است.

 

 

 

 

چند سالی است که نهادهای فرهنگی شهرستان بهمئی در ایام نوروز برنامه های عیدانه و جشن های نوروزی خود را در این منطقه زیبای گردشگری برگزار می کنند که با استقبال ویژه مردم مواجه می شوند.

این منطقه زیبا و دیدنی از لحاظ آب و هوایی دارای اقلیم گرمسیری بوده و دارای درختان کنار، بید و بنه است اما در نوروز اگر به قلعه نادر سفر کنید، شاید با دیدن مناظر چشم نواز و سرسبز از گلهای بابونه و یاس گرفته تا هوای مطبوع بالای قلعه، باور نکنید که به یک منطقه گرمسیری سفر کردید.

 

 

 

 

هر چند فلسفه ساخت قلعه باستانی نادر بهمئی بر صعب العبور بودن می باشد و صعود به بالای آن کاری مشکل است اما از اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان انتظار می رود مناسبت ترین و امن ترین مسیر صعود به قلعه را با نصب علائم مخصوص مشخص کند تا دوستداران آثار باستانی و طبیعی بتوانند بهترین بهره را از آن ببرند.

این قلعه ی تاریخی را به شما دوستداران تاریخ و گردشگران عزیز پیشنهاد میکنیم .

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2