آبشار تیزاب استان تهران

آبشار تیزاب استان تهران

آبشار تیزاب از البرز کوه سرچشمه می گیرد، از دیواره های سنگی کوهستان سرازیر می شود، به تنگۀ تیزاب می ریزد، رودی می شود خروشان، از فراز و نشیب دره ها عبور می کند و به سوی شهرستان دماوند جاری می شود. دربین راه باغ های دماوند از آن سیراب و سرزنده می شوند و جان می گیرند.

موقعیت جغرافیایی آبشار تیزاب

آبشار تیزاب در شمال شهر دماوند و در فاصلۀ ۵ کیلومتری این شهر و در منطقه دشتمزار قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰ متر است و راه دسترسی به آن با گذشتن از تنگه ای باریک و صخره ای حدود ۱ کیلومتر امکان پذیر است. این آبشار یکی از جاذبه های منطقۀ گردشگری تیزاب است.

 

 

 

 

این آبشار در زمستان ممکن است یخ ببندد و تنگه زیرپای آن به یخچال های طبیعی تبدیل شود. آبشار تیزاب به تنگه ای می ریزد که در ابتدا صخره ای و باریک است و پس از حدود یک کیلومتر گسترده می شود. در طول تنگه درختان کهنسال بید، سپیدار، تبریزی، چنار  سایه خود را گسترده اند. در فاصلۀ حدود ۲ کیلومتر از این آبشار بندی سنگی برای جلوگیری از فرسایش تنگه و سیلاب احداث کرده اند که ریزش آب، آن را به آبشاری مصنوعی تبدیل کرده است.

چشمۀ آب گازدار تیزاب

در پائین دست این آبشار، به فاصلۀ چندصد متر از بند سنگی، چشمه ای با آبی گازدار از دل کوه می جوشد. طعم این آب گس است و بسته به شرایط آب و هوایی میزان گاز آن تغییر می کند.

نام تیزاب

آب گازدار این چشمه شاید دلیل نامگذاری این منطقه و به تبع آن آبشار، به تیزاب باشد. طعم آب چشمه و میزان گازداری آن موجب شده که محلی ها آن را تیزاب بخوانند. چشمۀ تیزاب به دلیل نوع آبی که از آن می جوشد خواص درمانی بسیاری برای بیماری های گوارشی و پوستی دارد. معمولا محلی ها و گردشگران در کنار این چشمه صف می کشند تا به نوبت بطری ها و ظرف های خود را ازین آب گازدار پر کنند.

 

 

 

 

منطقۀ گردشگری تیزاب

آبشار و چشمۀ تیزاب در فاصلۀ اندکی از شهر دماوند قرار گرفته است. جاده ای که دماوند را به تیزاب می رساند سربالایی و چشم انداز بسیار زیبایی از شهر دماوند را دارد. در کمرکش یکی از پیچ ها می توان ایستاد و از آنجا ییلاقات مشا و حتی گنبد و گلدستۀ امامزادۀ هاشم در جادۀ هزار را هم تماشا کرد. گرچه دور دست  است اما می توان آن را بازیافت و دید.

منطقۀ گردشگری تیزاب که از آبشار ، چشمه، رود، تنگه و درخستانی با سایه ساری خنک تشکیل شده، می تواند به یکی از قطب های گردشگری شهرستان دماوند تبدیل شود. در این منطقه هنوز سرویس های بهداشتی و سطل آشغال وجود ندارد. متاسفانه برخی از گردشگرانی که به این منطقه بکر و دیدنی سفر کرده اند، زباله های خود را در طبیعت رها کرده و رفته اند.   

 

 

 

 

زباله، آسیبی به طبیعت تیزاب

وجود زباله ها علاوه بر اینکه طبیعت را آلوده می کند و به حیات وحش آسیب می رساند، موجب زشت شدن طبیعت می شود و زیبایی آن را از بین می برد. در ابتدای این گردشگاه، جایی که پارکینگ ماشین ها قرار دارد، زباله های پلاستیکی زیادی در بستر رودخانه رها شده اما هرچه به سمت آبشار پیش رفت، این زباله ها کاهش می یابد تا جایی که در کنار آبشار به دلیل صعب العبور بودن به آن، زباله ای دیده نمی شود.

یکی دیگر از دستبردهای گردشگران نوشتن یادگاری هایی به روی صخره های تنگه و نزدیک آبشار است که موجب شده زیبایی این منطقه آسیب ببیند. حضور برخی از گردشگران در این منطقه ستودنی است، کسانی که دوستدار طبیعت اند و به محض ورود به این مناطق و با مشاهدۀ زباله ها شروع به جمع آوری آن می کنند.

فراموش نکنید هنگام سفر به طبیعت تنها باید ردپای خود را جا بگذارید و تنها عکس ها را به یادگار آورد. 

آبشار تیزاب هرساله مخاطبان خاص خودش را دارد.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2