پارک جنگلی یاس فاطمی استان تهران

پارک جنگلی یاس فاطمی استان تهران

در روز‌های آلوده‌ فصول سرد، شاید بزرگ‌ترین آرزوی تهرانی‌ها، نفسی عمیق و عاری از سرب یا دیدن آسمانی آبی و پررنگ باشد. دقیقا همان چیزی که جوان‌ترها به آن آسمان فول‌اچ‌دی می‌گویند. در این بین، بوستان‌های جنگلی تهران با تمام توان مشغول پاکسازی پیکر شهر از آلودگی‌ هستند. در غیاب این بوستان‌ها، معلوم نبود این شهر می‌توانست جایی برای زندگی باشد یا نه! بوستان یاس فاطمی هم تازه متولد شده و هم قدیمی است. اینجا اگرچه از قبل دارای درختانی کاشته شده بود؛ اما در سال 1394 به روی عموم مردم گشوده شد تا شرق‌نشینان، کنار بوستان‌های سرخه حصار و لویزان، با کمک سومین ریه‌ محله‌شان راحت‌تر نفس بکشند.

شاید بد نباشد قبل از رفتن به بوستان یاس فاطمی، این چند سطر را بخوانید تا هم با امکانات پارک آشنا شوید، هم چند منظره‌ قشنگ ببینید و بدانید آنجا به چه چیزهایی نیاز دارید.

 

 

 

 

بوستانی با یک بزرگراه

بوستان یاس فاطمی را اصلا با پارک سرکوچه‌تان مقایسه نکنید. این بوستان لقب «بزرگ‌ترین بوستان جنگلی شهر تهران» را یدک می‌‌کشد. آن‌قدر بزرگ است که رد شدن بزرگراه شهید بابایی از وسط آن، هیچ خدشه‌ای به عظمتش وارد نمی‌کند.

این بزرگراه، پارک را به دو نیمه‌ شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و نیمه‌ شمالی آن تا ارتفاعات قوچک ادامه میابد. لازم است بدانید وسعت نیمه‌ شمالی، بسیار بیشتر از نیمه‌ جنوبی است و البته کمی کیفیتش هم بیشتر است.

 

 

 

 

نیمه‌ شمالی بوستان یاس فاطمی تحت مدیریت شهرداری منطقه یک و نیمه‌ جنوبی آن زیر نظر شهرداری منطقه‌ چهار تهران است. این تفاوت مدیریت تا حدودی در امکانات این دو بخش نمود پیدا کرده است. برای نمونه سرویس بهداشتی نیمه‌ جنوبی فقط یک سرویس بهداشتی موقت به‌صورت کانکسی دارد، ولی سرویس بهداشتی در نیمه‌ شمالی با تعداد و کیفیت بیشتری موجود است.

 

 

 

 

کم‌شیب دوست داشتنی

زمانی که قدم در بوستان یاس می‌گذارید، بی‌اختیار شروع به مقایسه‌ آن با نزدیک‌ترین بوستان جنگلی یعنی لویزان خواهید کرد. اولین تفاوت این بوستان با لویزان، شیب‌ نرم‌تر جاده‌های آن است.

این میزان شیب، پارک را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسیار مناسب می‌کند. البته اگر جاده‌ صاف و بی‌دردسر می‌خواهید، پارک سرخه‌حصار تا حدودی مناسب‌تر است. ضمنا در این بوستان، برخلاف سرخه‌حصار، امکان اجاره‌ دوچرخه وجود ندارد و هرکس راننده‌ دوچرخه‌ خودش است.

حواستان باشد که در نیمه شمالی پارک، هرچه به سمت درب شمالی نزدیک‌تر شوید، هم شیب بیشتر می‌شود هم جاده پرپیچ‌تر وکوهستانی‌تر!

 

 

 

همه چیز با خود ببرید

فرقی نمی‌کند برای طبیعت‌گردی به بوستان یاس فاطمی می‌روید یا دورهمی با دوستانتان زیر یکی از آلاچیق‌های پارک یا حتی ورزش. در این پارک امکان خرید هیچ‌چیز وجود ندارد. چون هیچ مغازه یا بوفه‌ای در آنجا موجود نیست.

پس بهتر است قبل از رفتن، لیستی از وسایل مورد نیازتان از قبیل خوراکی‌ها یا وسایل تهیه‌ کباب (مثل ذغال) تهیه کنید. از همه‌ این‌ها مهم‌تر، آب شرب است که در هیچ کجای بوستان موجود نیست و باید مواظب استفاده‌ بچه‌ها از آب غیر‌بهداشتی باشید.

 

 

 

 

بازی و تفریح

شاید نیمه‌ جنوبی کوچک‌تر باشد، ولی حداقل وسایل بازی خلاقانه‌تری دارد. اگر راکت و تور تنیس روی میز را خودتان بیاورید، میزش اینجا تعبیه شده است. اگر به فوتبال‌دستی علاقه داشته باشید، می‌توانید این بازی گروهی را اینجا انجام دهید.

اگر فرزندی دارید که علاقه‌ خاصی به بالا رفتن از در و دیوار دارد، وسایل بازی سنگ‌نوردی برای کودکان در بوستان جنوبی مهیا است. در مجموع هر دو قسمت شمالی و جنوبی در چندین نقطه، وسایل بازی کودکان و همچنین امکانات بدنسازی قابل قبولی دارند.

 

 

 

 

امنیت بوستان یاس فاطمی

محیط این پارک قبلا متعلق به نهادهای نظامی کشور بوده و اکثر محیط آن دیوارکشی است. اگر حضور نگهبانان در نقاط ورودی بوستان شما را آسوده خاطر نمی‌کند، باید بدانید داخل بوستان هم دارای یگان حفاظت است. البته کلانتری 126 هم برای امنیت شهروندان در داخل بوستان گشت‌زنی انجام می‌دهد. پس با خیال راحت از محیط زیبا و امن پارک لذت ببرید.

 

 

 

 

چطور برویم؟ کی برویم؟

بوستان یاس فاطمی تعطیلی ندارد و همیشه باز است. درب‌ها ساعت شش صبح به روی ورزشکاران سحرخیز باز می‌شود و تا ساعت 22 امکان ورود به مجموعه وجود دارد. شب‌زنده‌داران هم تا ساعت 24 وقت دارند از بوستان خارج شوند.

این مرکز دارای درب‌های ورودی و خروجی متعددی است که پیدا کردن بعضی از این درب‌ها فقط برای آشنایان به شرق تهران امکان پذیر است. ولی تعدادی درب اصلی هم وجود دارد که پیدا کردنش خیلی سخت نیست.

مثلا اگر دسترسی به بوستان از مسیر جنوب به شمال بزرگراه باقری برای شما راحت‌تر است، تابلوی ورود به قسمت جنوبی بوستان را 500 متر بالاتر از خروجی بزرگراه همت خواهید دید. مسیر اصلی دیگر هم غرب به شرق بزرگراه بابایی است.

 

 

 

 

همین‌طورکه در مسیر شرق در حرکت هستید بعد از خروجی هنگام، وارد کندروی بزرگراه بابایی شوید؛ ولی به جای گردش به راست و ورود به بزرگراه باقری، مستقیم به مسیر خود ادامه داده تا تابلوی ورودی بوستان یاس فاطمی جنوبی را مشاهده کنید. برای دسترسی به بخش شمالی هم می‌توانید، از زیرگذر موجود در بخش جنوبی استفاده کنید، هم در مسیر شرق به غرب بزرگراه بابایی و بعد از خروجی خیابان استخر وارد بخش شمالی بوستان یاس شوید.

اما در آخر، بیایید کاشف زندگی‌مان باشیم و از این فرصت محدود برای کشف زیبایی‌های طبیعت بهره ببریم. بوستان یاس در نزدیکی تهرانی‌ها است و این امکان را فراهم آورده که چشمان‌مان را بیشتر با زیبایی‌ها آشتی دهیم.

شما میتوانید از این منظره زیبا و دل انگیر دیدن کنید و لذت ببرید.

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2