تالاب بند علیخان استان تهران

تالاب بند علیخان استان تهران

تالاب بند علیخان در ۳۵ کیلومتری جنوبشهرستان ورامین قرار دارد. متوسط بارندگی در این منطقه ۱۰۰ میلی‌متر در سال بوده و دما در پایین‌ترین حدّ خود به ۵ درجه و در بالاترین میزان به ۴۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این تالاب فصلی در فصول گرم سال به صورت باتلاق درآمده و گاهی خشک می‌شود اما در پاییز و زمستان، مملو از آب شده و پرندگان مهاجر را به سوی خود جذب می‌کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این تالاب تاکنون بالغ بر ۹۸ گونه شناسایی شده که ۶ درصد از آن‌ها در خطر انقراض و ۹۴ درصد از آن‌ها از نظر جمعیتی در وضعیت مناسبی قرار دارند.

 

 

 

 

این تالاب زیستگاه و محل زمستان‌گذرانی پرندگانی همچون اردک‌های سرسبز، خوتکا، غازها، آبچلیک‌های پاسبز و پاسرخ و فیلوش است اما بیش از همه در این تالاب چنگر یافت می‌شود. یکی از شگفتی‌های این تالاب تصفیه خود به خود آب آن است به طوری که در ابتدای تالاب باکتری‌ها به تصفیه آب مشغول‌اند و پس از چند متر، نیزارها به چشم می‌خورد. در واقع وجود نِی که در محیط آب شیرین رشد می‌کند، نشان از تصفیه خود به خود آب در این تالاب دارد. وجود توده‌های انبوه بوته‌ها و نیزارهای درهم پیچیده، مکان امنی برای این پرندگان فراهم نموده است.

 

 

 

 

متأسفانه در نزدیکی این تالاب یک کارخانه چرم‌سازی وجود دارد و فاضلاب این کارخانه وارد تالاب شده و به این ترتیب حیات تالاب را که بخشی از منطقه حفاظت شده کویر به شمار می‌رود، با خطر مواجه ساخته است. از دیگر معضلات این تالاب شکار بی‌رویه پرندگان است که جای بسی تأسف دارد.

این تالاب نام خود را از بند خاکی احداث شده بر روی رودخانه شور توسط فردی به نام علی خان که از متمولین زمان خود در حدود ۱۰۰ سال پیش بوده گرفته است. علی خان به منظور آبیاری زمین‌های کشاورزی خود در اراضی پایین‌دست، اقدام به احداث آن نمود.

تالاب بند علیخان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان تهران و شهر ورامین است که گردشگران و دوستداران طبیعت را در همه فصول به سوی خود می‌کشاند.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2