تجریش استان تهران

تجریش استان تهران

همه ی پدران و مادران و حتی نسل های قبل تز از آن ها که ساکن تهران بوده اند با این خیابان قدیمی و نوستالژیک خاطره دارند و گذرشان برای زیارت امامزاده صالح (ع) هم که شده به این خیابان افتاده است. خیابان تجریش به عنوان یکی از قدیمی ترین خیابان ها و محله های تهران که چند سالی هم هست که مترو دار شده است به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در تهران به حساب می آید.

مردم از دیگر مناطق تهران و یا حتی دیگر شهرستان ها برای زیارت امامزاده و همچنین گشت و گذار و خرید در بازار قدیمی تجریش و مراکز خرید اینخیابان به تجریش می آیند. یکی از دانستنی های جالب درباره ی این خیابان این است که محله ی تجریش، یکی از معدود نقاطی در تهران است که جاذبه‌ های گردشگری گوناگونی مثل گردشگری مذهبی، گردشگری تاریخی و گردشگری تفریحی را در کنار هم دارا است.

 

 

 

 

شاید به همین دلیل باشد که شهرداری تهران در سال‌ های گذشته اقدام به مرمت و نوسازی بازار تجریش و آستان امامزاده صالح (ع) نموده است و راه‌ های دسترسی به این میدان را از سایر مناطق مختلف تهران آسان تر از قبل کرده است. خیابان تجریش مرکز شهرستان شمیرانات استان تهران به شمار می ‌آید و در منطقه ی ۱ تهران واقع شده است. میدان تجریش که نقطه ی پایانی خیابان ولیعصر (عج) تهران به شمار می آید، یکی از مکان‌ های تجاری و شلوغ تهران می باشد.

تاریخچه ی خیابان تجریش

اگر بخواهیم تا خیابان تجریش را از نظر تاریخی بررسی نماییم، سالیان سال پیش به این خیابان طجرشت می گویند. گواه این ادعا آن است که راوندی مورخ تاریخ در شرح سلطنت طغرل سلجوقی آورده است که: آنگاه که سلطان از شهر تبریز به سوی ری رفت تا زفاف به دار الملک باشد. اندک مایه ی رنج بر وی مستولی شد، به قصران بیرونی در ری به دیه طجرشت که از جهت خنکی هوا نزول فرمود، چه حرارت هوا به غایت بود ( به سال ۴۵۵ قمری).

صدها سال بعد شهر تهران پایتخت حکومت قاجار شد و این منطقه به ییلاق اهالی آنجا تبدیل گردید و اشراف این شهر باغ های زیادی جهت اقامت تابستان در آنجا احداث کردند. خیابان تجریش قدیم دارای ۳ محله ی مختلف بود و هر کدام شامل مناطق مختلفی همچون: محله ی بالا: باغ فردوس، چهار راه حسابی، زعفرانیه، الهیه، محله پائین: ظهیرالدوله، سه راه دزاشیب، سه راه قیطریه، اسدی و فردوسی، محله ی قلعه نو و حومه: زعفرانیه، محمودیه، ناودانک، جعفرآباد بوده است. به مرور زمان کم کم کوچ مردم از سایر مناطق کشور به طهران و حومه های آن افزایش پیدا کرد به طوری که تعدادی از آنان در تجریش سکنی گزیدند.

 

 

 

 

ساختمان‌ های تجریش قدیم از لحاظ ساختاری همانند روستای تاریخی ماسوله بودند. یعنی ساختمان‌ های روستا به شکلی بود که مردم از روی بام های یکدیگر حتی تردد می کردند. جالب است بدانید که سرانه ی جمعیت در تجریش قدیم فقط ۱۵۰ خانوار بوده است. از محله ی بالای خیابان تجریش در حدود ۲۰ خانوار در تابستان‌ ها بر سر باغ ‌های خود می‌ رفتند و زمستان ‌ها به ده باز می ‌گشتند. کوچه ‌ها و معابر بسیار تنگ و پر پیچ و خم بود. شاید نمونه‌ ای که بتوان با آن قیاس کرد روستای فعلی پس قلعه در دربند باشد. خانه‌ های خشت و گلی یا چینه ‌ای تجریش، در زیر دست و سمت شرق پل تجریش تا زیر دست ایستگاه جاده‌ ی قدیم بنا شده بود.

جاذبه های خیابان تجریش

امامزاده صالح (ع)

بازار تجریش

کاخ سعد آباد

مراکز خرید تجریش

 

 

 

 

راه های دسترسی به خیابان تجریش

برای رسیدن به خیابان تجریش می‌ توانید هم از مترو و هم از تاکسی و BRT استفاده کنید. برای استفاده از مترو تنها کافی‌ است که در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید. همچنین شما می‌ توانید از تاکسی‌ هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می ‌کنند نیز استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به میدان تجریش را دارید می ‌توانید از خط BRT راه‌آهن به تجریش استفاده کنید.

این محله قدیمی و زیبا هرساله هزاران گردشگر بومی وغیر بومی دارد.

 

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2