خانه نظام الاسلام استان اصفهان

خانه نظام الاسلام  استان اصفهان

خانه نظام الاسلام یکی از خانه های تاریخی شهر اصفهان است که از دوره قاجار به یادگار مانده است. این خانه تاریخی درست در نزدیکی مسجد جامع عباسی و در خیابان استانداری قرار دارد. خانه نظام الاسلام متعلق به روحانی نامدار اصفهانی نظام الاسلام میرزا محمد دستجردی، ملقب به میرزا محمد معلم است که در اواسط دوران قاجار و در جنبش­های مشروطه ­خواهی اصفهان نقش تعیین کننده ای داشته است.

 

 

 

 

خانه نظام الاسلام در آن زمان یکی از پایگاه های اصلی مشروطه خواهان بوده است. این خانه چیزی در حدود 150 سال قدمت داشته، بیشتر با نام خانه تاریخی مجد شناخته می­شود.

 

 

 

 

مجد الاسلام فرزند بزرگتر میرزا محمد بوده که سال­ها در این خانه ساکن بوده و عضو مجلس شورای ملی بوده­ است. خانه به سبک تمام بناهای قاجاری با هشتی آغاز می­شود. هشتی دارای سه مسیر است. یکی از مسیرها به سمت طبقه بالا، دیگری به سمت حیاط عمارت و مسیر دیگر به سمت انبار و آذوقه خانه منتهی می­شود.

 

 

 

 

با ورود به داخل حیاط بنایی دو طبقه را می­بینید که دور تا دور حیاط شکل گرفته است. یک حوض نسبتا بزرگ مستطیل شکل نیز در مرکز حیاط قرار گرفته است. آنچه که بیشتر در نمای خانه توجهتان را جلب می­کند تعداد زیاد درب ها و پنجره های بناست. طبقه اول حوضخانه نامیده می شود که مورد استفاده اهالی اندرونی بوده است.

 

 

 

 

فضایی با یک حوض در میان و اتاق هایی در اطراف که در هوای گرم اصفهان اندکی گرمی هوا را تخفیف می داده است. اتاق های 5 دری، سه دری و دو دری در این طبقه به چشم می خورند. طبقه دوم عمارت شامل اتاق های 5 دری، 3 دری و همچنین اتاق شاه نشین است و برای پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

 

 

 

در ایوان این طبقه چند ستون گچبری شده ساده قرار گرفته و اندکی هم از تزییناتی همچون آیینه کاری استفاده شده است. این بنا از تزیینات آنچنانی برخوردار نیست ولی چشم انداز بسیار زیبایی دارد. خانه نظام الاسلام هم اکنون پس از مرمت و بازسازی کلی به عنوان یک هتل سنتی چهار ستاره مورد استفاده قرار می گیرد. هتل سنتی کریاس، هتلی با 15 اتاق و از امکانات خوبی برای اقامت برخوردار است. یکی از مزیت های این هتل نزدیکی آن به میدان نقش جهان و آثار تاریخی پرشمار آن است.

دیدن از این مکان تاریخی را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می کنیم.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2