مسجد آقا نور استان اصفهان

مسجد آقا نور استان اصفهان

در محله دردشت اصفهان مسجدی قرار دارد که طبق سنتهای معماری ایران به صورت ۴ ایوانه طراحی شده است. ورودیهای مسجد آقا نور در ضلع شمالی و شرقی مسجد قرار گرفته که توسط کوچه های اطراف به بازار دردشت و محله ای به همین نام مربوط می شود.بانی مسجد «نور الدین محمد اصفهانی» از افراد خیّر و نیکوکار است که ساختمان مسجد را در زمان سلطنت شاه عباس اول شروع کرده است اما در اولین سال سلطنت شاه صفی به اتمام رسیده است. کتیبه سردر مسجد که به خط محمد رضا امامی و تاریخ ۱۰۳۹ هجری قمری است بیانگر همین مطلب است.

 

 

 

 

کتیبه ای که در ایوان جنوبی مسجد وجود دارد به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی مورخ به سال ۱۲۵۸ هجری زمان محمد شاه قاجار است. خطاط این کتیبه محمد باقر شیرازی است در اشکال مربع شکلی که در داخل این ایوان وجود دارد با خطوط بنایی ساده لاجوردی بر زمینه آجری و خط بنائی حنائی بر زمینه فیروزه ای، آیات قرآنی نوشته شده است. در ایوان شرقی مسجد نیز با خط نستعلیق به رنگ زرد بر زمینه کاشی خشت لاجوردی اشعاری نوشته شده است. مصراع آخر اشعار ماده تاریخی است که سال ۱۰۳۴ را نشان می دهد.

 

 

 

 

یکی از نفایس مسجد آقا نور شبستان زیبا و جالب آن است. نور این شبستان بوسیله قطعاتی از سنگ مرمر شفاف تأمین می شود ستونهای شبستان مسجد نیز بسیار جالب توجه هستند. بر طرفین محراب این شبستان با خط بنائی مشکی ساده بر زمینه زرد عبارات مذهبی نوشته شده است سردر خارجی این شبستان نیز با کاشی گره و خطوط بنائی تزئین شده است.این شبستان در قرن سیزدهم به مسجد الحاق شده است. سردر شمالی مسجد آقا نور کتیبه ای دارد که به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی به وسیله محمد باقر شیرازی کتابت شده است. مضمون این کتیبه آیات قرآن مجید است. مسجد آقا نور در جنگ تحمیلی آسیب های بسیاری دید که به شیوه اول بازسازی شد.

 

 

 

 

مسجد بهشت رویِ زمین و تنها مکانی است که انسان با حضور در آن به ساحل آرامش می‌رسد. برای رفتن به این بهشت زمینی پیشنهاد می‌کنیم سری به شهر اصفهان بزنید و از مساجد تاریخی آن همچون مسجد آقانور و مسجد رحیم خان دیدن کنید. در بازدید از این شهر می‌توانید برای آشنایی با تاریخ و هنر این سرزمین به تماشای یکی از دیدنی های اصفهان به نام مسجد آقانور بروید و معماری بی‌نظیر آن را که نشان از ذوق هنرمندان معمار در روزگاران گذشته دارد را ببینید.

این مسجد در محله‌ی دردشت اصفهان واقع شده است و با طراحی منحصر به فرد خود به عنوان یکی از دیدنی های اصفهان مورد بازدید مسافران و یا گردشگران تور اصفهان قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این کتیبه را شخصی به نام آقا نور ساخته و علت نامگذاری این بنا به همین دلیل بوده است. قدمت بنای اصلی مسجد آقانور به دوره شاه عباس اول بر می‌گردد که ساخت آن یک سال بعد از مرگ او، در اولین سال سلطنت شاه صفی به اتمام رسیده است.

 

 

 

 

در ابتدای ایوان مسجد آقانور، کتیبه‌ای نظرتان را جلب می‌کند که نوشته‌ای به خط ثلث بر زمینه لاجوردی آن دیده می‌شود و قدمت آن به تاریخ 1304 هجری بر می‌گردد. بنا به نوشته کتیبه‌ی مزبور آورده‌اند که این مسجد به وسیله نورالدین محمد اصفهانی، در زمان شاه عباس شروع شد و در سال اول سلطنت شاه صفی پایان یافت. خطاط این کتیبه شخصی به نام محمد باقر شیرازی بود که این اثر گرانبها از او به یادگار مانده است. گردشگرانی که به بازدید از مسجد آقانور می‌روند، می‌توانند از ایوان و سَردَر و حتی صحن آن دیدن کنند و دیگر جلوه‌های منحصر به‌فرد آن را ببینند. در ادامه گشت‌ها سری به تزیینات این بنا بزنند تا از نزدیک به نظاره‌ی کاشی‌کاری و کتیبه‌های تاریخی این بنا بنشینند. اشکال مربعی شکل و خطوط ساده چیزهایی است که بر زمینه آجری بنا دیده می‌شود و در لا به لای آن‌ها می‌توان آیات قرآنی را دید که به چشم می‌خورند.

 

 

 

 

در ایوان شرقی نیز با خط نستعلیق اشعاری نوشته شده که از سال 1304 به یادگار مانده‌اند. بازدیدکنندگان در سفر به این شهر تماشایِ مسجد آقانور را در صدر لیست گشت‌های خود قرار می‌دهند، چرا که با گذشت سال‌ها از ساخت آن هنوز هم بنای آن، استوار به جای مانده‌ است. در دوره‌ی قاجار به این مسجد، شبستان زیبایی افزوده شد که بخش‌هایی از آن با کاشی‌کاری زیبا زینت بخشیده شده است. این شبستان که ساخت آن به قرن سیزدهم هجری می‌رسد، به هزینه حاج محمد ابراهیم قزوینی (امام جماعت سابق مسجد) بنا شده است و همچنان پس از گذشت سال‌ها رخ‌نمایی می‌کند.سنگ مرمر و ستون‌های مختلف و محراب از جمله بخش‌های مسجد آقانور است که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در کنار بازدید از شبستان راهی پشت بام آن می‌شوید که در ردیف زیباترین مهتابی‌های مساجد اصفهان دیده می‌شود و چشم‌انداز زیبایی دارد. اگر می‌خواهید لحظات متفاوتی را در سفر به شهر اصفهان برای خود رقم بزنید به سایت علاءالدین تراول بروید. همچنین می‌توانید برای اقامتی خوش در شهر نصفِ جهان با راهنمایی کارشناسان حرفه‌ای ما، بهترین هتل های اصفهان همچون هتل عباسی را انتخاب کنید تا شبی  آرامش‌بخش را در این هتل داشته باشید.

دیدن از این مسجد را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می کنیم.


 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2