چشمه دیو آسیاب استان تهران

چشمه دیو آسیاب استان تهران

در نزدیکی قله دماوند و دشتی که خودش را در کوهپایه این قله پهن کرده است، برای دسترسی به چشمه دیو آسیاب باید به آنجا بروید، دشتی که نیمی از آن در یک استان و نیمی دیگر در استانی دیگر واقع شده است، به گونه ای که بخش شمالی و شمال شرقی آن در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار گرفته است. این دشت از سال ۱۳۵۴ با نام پارک ملی لار شناخته می شود و از سال ۱۳۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده که از سال ۷۰ شکار در برخی مناطق آن ممنوع شده است. دشتی که هر بخش از آن زیبایی هایی منحصر به فرد دارد، منظره ای از قله دماوند و ان طرف تر دشتی پر از گل های شقایق که زیبایی های این منطقه را دو چندان می کند.

چشمه دیو آسیاب کجاست؟

در ارتفاعات شمالی دشت لار و در ارتفاع ۳۰۱۵ متری از سطح دریا و در میان تپه آهکی ۱۰ متری که از میانه دشت هیچ اثری از دریاچه دیده نمی شود و برای رویت آن باید کمی سختی را به جان بخرید تا به دریاچه فیروزه ای برسید که دارای دو آبگیر کوچک و بزرگ است و دریاچه ای که در میان رودخانه دلیچای و سفیدآب قرار گرفته است. دریاچه ای دایره ای شکل را خواهید دید که با قطر ۲۰ و عمق ۲ متر پیش روی شماست. اما زیبایی بی نظیر آن زمانی است که جوشش آب را از دو دهانه چشمه می نگریم که ما را محو خود می کند. آبی که ار این دریاچه سرریز می شود از بین سنگ ها به پایین تر ها انتقال می یابد و در نهایت به رودخانه می رسد.

 

 

 

 

چشمه ای با خاصیت درمانی

زیبایی های این منطقه فقط منحصر به دریاچه چشمه دیو آسیاب نمی باشد و در همه جای این منطقه مناظر دیدنی بسیاری وجود دارد مثل گونه های زیستی که که در دشت لار موجود است و شما را مجبور به ثبت تصاویر زیبای طبیعت می کند. همچنین با توجه به این که آب این چشمه از نوع بی کربنات گوگردی است، بنابراین وقتی نزدیک آن می شوید بوی گوگردی که از آن ساتع می شود را متوجه خواهید شد، آبی ترش مزه که بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد دمای آن است. با توجه به تغییرات آب و هوا در فصول مختلف رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر است که به میزان آلودگی آب بستگی دارد. در واقع یکی از دلایل سفید بودن آب رود سفیدآب، گوگردی بودن آب این چشمه است، چرا که در نهایت آب چشمه دیو آسیاب به سفید رود می ریزد. املاح معدنی موجود در این آب برای درمان برخی از بیماریها مناسب است و خاصیت درمانی دارد.

 

 

 

 

تشکیل دریاچه از پس جوشش آب

نحوه شکل گیری دریاچه ی دیو آسیاب به گونه ای بوده که بسترش را خودش ساخته است. در واقع تپه ی لایه لایه که دریاچه در میان آن قرار گرفته است در طی سالیان دراز و به دلیل انباشته شدن و رسوب مواد معدنی، به ویژه املاح بی کربنات موجود در آب در ارتفاع ۲۰ متری از بستر رودخانه به وجود آمده است. معمولا املاح آب نمی توانند مانع فشار آب شوند و در این چشمه هنوز این املاح نتوانسته اند دهانه های چشمه را مسدود کنند. در واقع فشار زیاد آب و مقدار زیاد املاح بی کربنات کلسیم باعث شده است که شکل مخروطی به خود نگیرد و امروزه به شکل سکوئی تخت و صاف باشد.

بهترین زمان سفر

مهمولا در تمام فصل ها بازدی از این مکان خالی از لطف نخواهد بود و جلوه خاصی دارد اما به دلیل اینکه این منطقه چندان دارای سایه و درخت نمی باشد و تابش خورشید به صورت مستقیم است، سفر به دریاچه را در تابستان توصیه نمی کنیم، اما در سایر فصول این چشمه زیبا را مقصد خود قرار دهید، خصوصا در فصل بهار که دشت شقایق در این فصل شما را شگفت زده خواهد کرد.

این مکان مجموعه ای از زیبایی های طبیعت را در دل خود دارد، از دشتی پر از گل گرفته تا کوه و چشمه و دریاچه، مسافران زیادی را به سمت چشمه دیو آسیاب هدایت خواهد کرد.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2