خانه امام جمعه استان تهران

خانه امام جمعه استان تهران

خانه امام جمعه در خیابان ناصرخسرو، پایین‌تر از میدان امام‌خمینی و در کوچه‌ای به همین نام و به شماره پلاک 37 واقع شده است، این بنا نخست خانه میرزا آقاخان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه بود و بعدها حاج سیدابولقاسم امام جمعه آنجا را خریداری نمود و در آن ساکن شد.

 

 

 

 

حاج سیدابوالقاسم امام جمعه پسر ارشد سیدزین الدین امام جمعه و نوه دختری معیرالممالک (نظام الدوله) بود که پس از فوت پدر، امامت جمعه و تولیت مسجد امام را برعهده گرفت و چندی بعد با دختر مظفرالدین شاه، شکوه الدوله (زن سابق موقرالسلطنه) ازدواج کرد. حاج ابوالقاسم امام جمعه از اواخر حکومت محمدشاه قاجار تا چندی بعد از مشروطه، عهده‌دار منصب امامت جماعت تهران بود.

 

 

 

 

قدمت خانه امام جمعه به دوره قاجار و به سال 1300 شمسی می‌رسد که بنایی است اعیانی و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد، بخش اندرونی آن محل سکونت خانواده و خدمه بود که اکنون تخریب و به مدرسه تبدیل شده است و این بخشی که امروزه در معرض نمایش است بخش بیرونی عمارت بوده که محلی برای پذیرایی مهمانان امام جمعه بوده است.این بنا نیز مانند بسیاری از خانه‌های اعیانی قاجاری دارای تزئینات مفصلی است، فضای داخل عمارت با تصاویر زنان با پوشش غربی، آینه‌کاری و گچبری‌های زیبا تزئین شده است.

 

 

 

 

محله‌ای که این خانه در آن واقع شده در گذشته به نام محله عودلاجان شهرت داشته است و تکیه دولت سابق هم در همین محله و با اندکی فاصله از خانه امام جمعه قرار داشته، خانه امام جمعه در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵به ماده ۱۷۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت گردید.مرمت این بنا در سال 1351 شمسی به پایان رسید، اما در سال های بعد در اثر حوادث بسیاری از جمله، احداث پارکینگ طبقاتی در مجاورت آن، انفجار بمب در میدان امام و اصابت راکت به آن یا اصابت موشک رژیم بعثی در فاصله ۲۵ متری خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده است.

آدرس:

تهران – خیابان ناصرخسرو – کوچه امام جمعه – شماره 37

خانه امام جمعه یکی دیگر از خانه های تاریخی استان تهران است که گردشگران زیادی از این مکان دیدن مینمایند.

 

 


ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2