خانه کاظمی استان تهران

خانه کاظمی استان تهران

این روزها به نظر می‌رسد که خانه‌های قدیمی از اقبال زیادی برخوردارند، اگر دلتان برای معماری و خانه‌های قدیمی تهران تنگ شده، کافیست در کوچه پس کوچه‌های تهران قدیم به محله‌ی چاله میدان در همسایگی امام زاده یحیی بروید و به عمارت کاظمی که معروف به خانه موزه تهران قدیم است سری بزنید و ارزش‌های خاص معماری و شهرسازی سنتی را در این عمارت مشاهده کنید.

 

 

 

 

تاریخچه‌ و بنای خانه موزه قدیم تهران، به میرزا سید کاظم که پسر سید میرزا هدایت الله تفرشی بوده برمی‌گردد و این خانه را در دوره قاجار در همسایگی خانه پدری خود خریداری کرده است که سال 1266 در دوران قاجاریان ساخته شده‌است. ایشان اصطبل‌دار سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار بوده و از طبقه اشراف دوران قاجار به حساب می‌آمده و همچنین بانی مسجد و مدرسه کاظمی نیز به حساب می‌آید. این خانه به سبک معماری دوران اواسط قاجار است و به مانند خانه‌های سنتی آن زمان ساخته شده است.

 

 

 

 

طرح و شکل بنای عمارت کاظمی در اواخر دوره‌ی قاجاریه شکل گرفت و در زمان رضا شاه پهلوی این عمارت تکمیل شد و همانند دیگر خانه‌های قدیمی و سنتی ایران از بخش‌های مختلف بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل تشکیل شده‌است، از نکات قابل توجه این خانه وجود رختشویخانه است که در آن زمان امری بی سابقه بوده چرا که تمامی مردم به چشمه‌ها و رود‌ها جهت شستن لباس‌ها می‌رفتند و شما به ندرت و شاید هرگز خانه‌ای را نبینید که در آن محلی برای شستن رخت‌ها به صورت خصوصی در نظر گرفته شده باشد.

 

 

 

 

آنچه که امروز از عمارت کاظمی باقی مانده قسمت شاه نشین آن است که یک طبقه‌ی زیرزمین و یک طبقه بالا و دو حیاط در شمال و جنوب بناست که حیاط جنوبی در بخش بیرونی و حیاط شمالی در بخش اندرونی خانه قرار دارد. بخش اصلی ساختمان 5 متر بالاتر از حیاط قرار دارد و در نمای کلی عمارت آجرکاری خوش نقش و نفیسی انجام گرفته که زیبایی خاصی را به بنا می‌بخشد. عنصر اصلی تزیینات داخلی خانه موزه قدیم تهران، نقش‌بندی پنجره‌ها و درهای ارسی با شیشه‌های رنگی است که به سادگی در بخش درونی بنا جلوه‌گری می‌کند.

 

 

 

 

زیباترین و قشنگ‌ترین قسمت‌ خانه‌ی کاظمی، موزه‌ی مردم شناسی آن است که  می‌توانید در آن فرهنگ، لباس، مشاغل 150 سال گذشته و مجسمه‌هایی که هر کدام بخشی از فرهنگ تهران قدیم را نمایش می‌دهند تماشا کنید. همچنین می‌توانید عکس‌هایی بسیار دیدنی و جالب که کمتر دیده شده را از تهران قدیم مشاهده کنید.

در کنار این خانه موزه‌ی کاظمی، در موزه‌ی کوچکتری اسباب بازی‌های قدیمی را به نمایش گذاشتند که دیدنش خالی از لطف نیست. به طور مثال شما وسیله بازی که کودکان امروزی به آن اسکوتر می‌گویند را در این موزه می‌توانید مشاهده کنید، اما با نام تیزرو! وسیله‌ی بازی چوبی که دقیقا شکل اسکوتر امروزی است.

بازدید از این خانه تاریخی میتواند خاطره انگیر و فراموش نشدنی باشد.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2