روستای ایراج استان اصفهان

روستای ایراج استان اصفهان

روستای ایراج روستای ایراج یک روستای زیبا با ۳۳ چشمه در دل کویر با جاذبه های توریستی است این روستا یک روستای منحصر به فرد از نظر جذب و حمایت از سرمایه گذاران است. فاصله تا اصفهان ۳۶۰ کیلومتر. فاصله تا نایین ۲۲۰ کیلومتر. فاصله تا خوروبیابانک ۵۴ کیلومتر. کویر مرکزی ایران که به دشت کویر موسوم است ‏‌در بخش شمال فلات ایران قرار دارد . این چاله زمین شناسی از خشک ترین نواحی ایران است بزرگترین بیابان بسته محصور در خشکی کره زمین به شمار می رود .

 

 

 

 

اگر زمین کویر سوزان است ‏آسمان نیلگون وپرستاره ای دارد‏‏،که سرا پرده ملکوت خداست . نگریستن به آسمان،ناظرین را به اندیشیدن وسیر آفاقی وا می دارد که پختگی فکری‏، رشدعقلی وشکوفایی اندیشه ها واستعدادها،ارمغان آن است.مهتاب کویرمهربان است وآرامش بخش، افق گسترده کویرکه نه فرازی دارد ونه نشیبی، ‏‌انسانهایی گشاده رو ،مهربان ومهمان نوازی را بار آ ورده است. ازایراج در متون جغرافیایی قرن پنجم با نام ارابه یاد شده است و گویش قدیمی و محلی ارا نام دارد. این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب خور در ۵۴درجه و۴۷دقیقه طول شرقی و۳۳درجه و۲۷ دقیقه عرضی شمالی قرار دارد .

 

 

 

 

منبع آب روستا از ۳۳ چشمه تامین می شود . حال با توجه با اینکه قدمت این منطقه به زمان هخامنشینیان برمی گردد ،می توان از غاری کوچک در ایراج نام برد به نام (چونمادو) که در گویش محلی (چون) به معنی سوراخ و غار ،و برای کلمه (مادو) در گویش محلی معنی خاصی نمی توان پیدا کرد، و چون در این گویش به تمامی اسم ها (و) اضافه می کنند وجود این غار باید از زمان مادها که قبل ازهخامنشینیان بوده اند باشد .

 

 

 

 

در ادوار مختلف مردم روستا از این غار به عنوان پناهگا ه استفاده می نمودند. همچنین نامی قدیمی در گویش محلی وجود داردکه به ارا معروف است. این نام باید یک نام زرتشتی باشد .وجود گورستانهای گبری که تاچندی قبل وجود داشت وبه مزارگبرها معروف بود حکایت از زرتشتی بودن اهالی داشته است. و همین آثار وگویش ها حاکی از قدمت این روستا می باشد، و به عهد ساسانیان برمی گرددکه دین رسمی ایرانیان زرتشتی بوده است.

 

 

 

 

روستای ایراج در 54 کیلومتری جنوب خور و بیابانک ( شهرستان نایین – اصفهان )  در 54 درجه و 47 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی واقع شده است . از ایراج در متون قرون سوم و چهارم هجری با نام « اِرا » و « ارابه » یاد شده است . ابن حوقل ، ناصر خسرو  و اصطخری در قرون سوم و چهارم از ایراج به همراه گرمه ( جرمق ) و بیاضه ( بیادق ) نام برده اند که ایراج ( ارابه ) در کنار کویر قرار داشته است . پس از آن نیز جهانگردان بسیاری به کرّات از ایراج نام برده اند و گاه مردم ایراج را خوشبخت ترین  مردم نامیده اند .

 

 

 

 

این روستا دارای قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال است . ساکنان قدیم آن از گبرها و از اقوامی که به این روستا آمدند باسوری‌ها می‌توان نام برد. ایراج در دل کویر و در میان چندین روستای دیگر قرار دارد و دارای یک قلعه بسیار قدیمی و درخت سروی با قدمت بیش از ۶۰۰ سال می‌باشد.در این روستا ۳۳ چشمه از قدیم تا به حال وجود دارد که برخی از آنان به دلایل زمین شناسی کم آب یا خشک گردیده‌اند.

 

 

 

 

محصولات

محصولات باغی این روستا انار . آلو . سیب . گلابی . زردآلو. هلو . گردو توت سیاه و سفید و انواع انگور و آلبالو و گیلاس و خرما و انجیر سبز و سیاه و زیتون و غیره... است و محصولات زراعی آن گندم . جو . لوبیا .عدس . کنجد و غیره ... است . اهالی روستا به کار کشاورزی و دیگر مشاغل روستا دامداری و کار در معادن اطراف می‌باشد. جمع آوری گیاهان کوهی نیز در کنار امور دیگر به آنان کمک می‌کند.

 

 

 

 

سیستم آبیاری مزارع از طریق چند استخر آب و جوی‌های سیمانی است. کوه‌های اطراف این روستا بشدت مورد حفاظت محیط زیست می‌باشد که دلیل آن وجود صیادان و صید بی رویه در این منطقه بسیار زیباست . جانوران وحشی در این روستا عبارتند از یوز گرگ شغال و روباه و پرندگانی چون باز عقاب و زاغ کلاغ کل و بز کویی و آهو بره و کبک و طیهو از حیواناتی است که محافظت شده اند.

اقتصاد

شغل اکثر ساکنان روستا کشاورزی و دامداری بوده و در قدیم برای امرار معاش از سوزاندن بوته‌های بادام کوهی و دیگر درختان زغال‌هایی را در چاه‌های زغال بدست می‌آوردند و برخی دیگر در معادن اطراف مشغول به کار بوده‌اند.

دیدن از این روستای زیبا را به شما گردشگران عزیز پیشنهاد می کنیم.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2