روستای قلعه بلند ورامین استان تهران

روستای قلعه بلند ورامین استان تهران

اگر پیش از طلوع آفتاب به شهرستان های ورامین و پیشوا در حاشیه کویر سفر کنید، خواهید توانست آرامش و زیبایی های حال و هوای آن را دریابید و مناظری زیبا را مشاهده کنید، که هیچ گاه از دهن بیرون نمی رود.

برای این کار کافی است، ۴۵ کیلومتر از تهران به سوی جنوب شرق و شهرستان های ورامین و پیشوا حرکت کنید، تا بتوانید به روستای «قلعه بلند» برسید، روستایی کهن در حاشیه کویر مرکزی ایران که مردمانی خون گرم و مهمان نواز، با پوستی برنزی و خوش رنگ دارد، که این امتیاز را دارند، که هر روز طلوع و غروب آفتاب کویر را ببینند و ستارگان روشن را در دل تاریکی شب های کویر به نظاره بنشینند.

مردم این روستا مانند هوای آن گرم و مانند آسمان کویر شفاف و بی غل و غش هستند، که به خوبی یاد گرفته اند با کم ترین امکانات نیازهای خود را برطرف کنند.

تصور این که در نزدیکی پایتخت بتوانید روستایی و مردمی با خصوصیات شهرهای کویری کشور پیدا کنید، سخت است، اما واقعیت دارد، خصوصیات مردم قلعه بلند شباهت زیادی به مردمیزد و کاشان دارد.

اگر شانس بیاورید و نم باران بزند، می تواند بوی خوش و دل انگیز خشت و گِل را استشمام کنید، بویی مخصوص «کاه گِلی» های کویری و روح انگیز، حال باید صبر کنید، تا آفتاب طلوع کند و یک نیم رو در هوای جان بخش و کویری «قلعه بلند» به عنوان صبحانه نوش جان کنید.

نوروز روستای «قلعه بلند» را از دست ندهید، چرا که در ماه های خنک پاییز و زمستان و اوایل بهار به راحتی می توان به دیدار آثار باستانی این روستا رفت و در دل کویر وارد شد و شکوه و عظمت آن ها را از نزدیک تماشا کرد، نام «قلعه بلند» به دلیل وجود قلعه ای بزرگ و مربوط به قبل از اسلام در این روستا است، که هم اکنون بخشی از آن باقی مانده است.

در شمال این روستا نیز عمارتی مستطیلی و ۴ گوش وجود دارد، که در هر گوشه آن برجی قرار گرفته و گفته می شود، کاربری نگهداری دام داشته است.

عمارت موجود در قلعه بلند طاق های ضربی وطاقچه ها و درگاه های زیبایی دارد، که برخی از آن ها هنوز سالم هستند، گردشگران کویر معمولا جذب این قلعه قدیمی که مجهز به حمام ، اصطبل ، آب انبار و مدرسه بوده و معماری جالبی دارد، می شوند، که تا حدود زیادی سالم مانده و از معدود سکونت گاه های «خان محور» کشور است و می تواند جاذب گردشگران بیشتری باشد.

 

 

 

 

همزیستی انسان و کویر در «قلعه بلند»

در و دیوار این عمارت پر از نشانه های همزیستی انسان و کویر است، استفاده از معماری برای فراهم کردن اماکن خنک در گرمای کویر و فراهم آوردن توانایی زیست در کویر بدون تجهیزات و امکانات امروزی از ویژگی های این قلعه است.

طوری برنامه ریزی کنید، که شب را میهمان قلعه بلندی ها باشید، کیفیت عالی آسمان این روستا سبب نمایانی ستارگان در دل شب شده است.

از زبان یکی از ساکنان قلعه بلند: کویرنوردان بسیاری در ایام مختلف برای حضور در کویر وارد این روستا می شوند، چرا که ویژگی های زیبای کویر امروزه مورد توجه گردشگران فراوانی قرار گرفته است.

«قلعه بلند» به دلیل اقلیم خاص و ویژگی های کویری و نیز نزدیکی به تهران می تواند به یکی از مناطق وی‍ژه گردشگری کشور تبدیل شود، اکوسیستم منطقه و نیز آثار تاریخی موجود در آن نوید ایجاد یک روستای موفق گردشگری را می دهد.

طبیعت بکر و آسمان زیبای «قلعه بلند» را از دست ندهید.

 کویر زیبای قلعه بلند به علت فاصله کم تا شهرهای بزرگی مانند ورامین و پیشوا، امکان حضور گردشگران را فراهم کرده و دسترسی های خوبی دارد.

 پژوهشگران و نیز علاقمندان به مردم شناسی می توانند، از آب انبار ۸۰ ساله موجود در مقابل این عمارت بازدید کنند، چرا که این آب انبار قدیمی دارای ویژگی های آب انبارهای کهن کشور است و نیم قرن به عنوان تنها محل نگهداری آب روستا استفاده می شده است.

به غیر از زیبایی های فوق، روستای «قلعه بلند» و شهرستان های ورامین و پیشوا جاذبه های دیگری را در دل خود جای داده اند، که دیدن آن‌ها هر گردشگری را وجد می‌آورد و می توان با سرمایه گذاری اندکی، سبب افزایش درآمد گردشگری مردم خونگرم و میهمان نواز منطقه و نیز رشد تعداد گردشگران این شهرستان ها شد.

روستای قلعه بلند یکی از روستای‌های تفریحی و زیبا بخش جوادآباد شهرستان ورامین است.

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

تا 25 درصد تخفیف به مناسبت عید فطر

فروشگاه اینترنتی سی تی مهر فرارسیدن عید سعید فطر را به تمامی همراهان عزیز تبریک و تهنیت عرض می نماید. به همین مناسبت فروشگاه اینترنتی سی تی مهر در نظر دارد در روز های 22 تا 24 فروردین 1402 با تخفیفات هیجان انگیز در رستوران ها و فست فودی ها میزبان لبخند در خانواده شما باشد.

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2