غار بورنیک استان تهران

غار بورنیک  استان تهران

غار بورنیک در دامنه ی رشته کوه های البرز در نزدیکی روستای هرانده فیروزکوه قرار گرفته است. این غار باستانی که زمانی یکی از سکونت گاه های انسان های غارنشین بوده است، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمق این غار را از همان ابتدا می توان حس کرد، چرا که برای ورود به آن باید از ۱۴۸ پله ی تعبیه شده در دهانه و وردی آن پایین بروید تا سفری به اعماق زمین را تجربه کنید. چهارمین غار طولانی ایران بیشتر از ۳ کیلومتر درازا دارد.

 

 

 

 

اگر قصد پیمایش غار بورنیک را دارید، پیشنهاد می کنیم به همراه افراد حرفه ای یا از طریق تورهایی که در این منطقه برگزار می شود این غار را کشف کنید. با توجه به این که بر اساس مطالعات انجام شده، این غار در امتداد گسل قرار دارد و لایه طبقات به علت نازک بودن خطر ریزش دارند، بهتر است بیشتر حواستان به نکات ایمنی باشد. نکاتی از جمله این عدم ایجاد سر و صدای شدید و یا ورود به غار به صورت گروهی.

 

 




این غار متشکل از ۴ تالار به نام های تالار اول، تالار دوم، تالار سوم و تالار پرتگاه است. با توجه به سفال های به دست آمده از تالار اول، مشخص شد که این قسمت محل سکونت انسان های غارنشین بوده است. ابعاد تالار اول ۵۰ در ۴۰ متر است و به آن غار بیرونی نیز می گویند.

تالار دوم با طول ۴۰ متر، شامل دالان هایی است. یکی از این دالان ها با ۳۰ متر طول، رابط این تالار با تالار سوم محسوب می شود و این دو را به هم متصل می کند. مشخصه ی این تالار استالاگتیت های گل کلمی و نخودی و صورتی رنگ است.

 

 

 

 

تالار سوم که عمیق ترین بخش غار بورنیک است، در عمیق ترین حالت اش یعنی انتهای آن، عمقی در حدود ۶۰ متر دارد. تالار پرتگاه نیز شامل پرتگاه هایی است که عمق شان به ۲۰ متر نیز می رسد. همچنین دالانی ۲۰ متری در این تالار وجود دارد که با توجه به موقعیت قرارگیری و مسطح بودن آن، گمان می رود ساکنین غار از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

 

 

 

 

در بازدید از غار بورنیک، حتما گشتی هم در روستای بکر هرانده بزنید. روستایی سرسبز با درختان سر به فلک کشیده و رودخانه های پر آب که شامل باغات گیلاس، گردو و آلبالو است.همچنین بقعه ی تاریخی امامزاده یحیی، یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی شده ی ایران نیز در این روستا قرار دارد. جالب آن که زبان بومیان این روستا گیلکی است.

 

 

 

 

به دلیل موقعیت کوهستانی، این روستا در زمستان ها و اواخر پاییز هوای بسیار سردی دارد، اما در فصل های بهار و تابستان دارای هوای معتدلی است. می توانید در اوایل پاییز برای دیدن منظره ی چشم نواز درختان چند رنگ به این منطقه سفر کنید.

اگر به استان تهران سفر کردید  پیشنهاد میشود حتما از این غار دیدن کنید.

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

ابتدا وارد شوید
0 دیدگاه

جدیدترین ها

جشنواره یلدای سی تی مهر
جشنواره یلدای سی تی مهر
@علیرضا کرباسی 1402/09/29

66 هزار تومان تخفیف با ارسال رایگان

جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
جلب توجه در فروشگاه اینترنتی
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله می خوانید که چطور توجه بیشتری از بازدید کنندگان خود دریافت کنید

استراتژی قیمت گذاری محصولات
استراتژی قیمت گذاری محصولات
@علیرضا کرباسی 1402/05/10

در این مقاله به استراتژی ها و تکنیک های ترغیب کننده برای قیمت گذاری روی محصولات می پردازیم.

عطر و ادکلن های متنوع
1402 mbk1
1402 mb2c2
به استقبال روزهای گرم
1402 mbk22
1402 mbk2